Zo kun je een burn-out voorkomen

Zo kun je een burn-out voorkomen

Dankzij het programma Sophie in de mentale kreukels staat een burn-out weer volop in de belangstelling. En dat is nodig, beste mensen. De cijfers liegen er niet om. Maar liefst 1 op de 7 werkende mensen overkomt het: een burn-out. Dat zijn zo’n 1 miljoen mensen. (!) De grootste groep die dit treft zijn de mensen in de leeftijdscategorie 25-35 jaar. Ook zijn er bepaalde beroepssectoren, zoals het onderwijs, waar mensen meer chronische stress hebben en/of ervaren. Wat moeten we doen om ervoor te zorgen dat we niet meer bij bosjes omvallen? Is het tij te keren? En belangrijker: wat kun jij NU doen om een burn-out te voorkomen?

Luister naar je lijf

Het antwoord kunnen we eigenlijk reduceren tot één simpel feit: luister naar je lijf. Want dat lijf van jou, dat praat tegen je. Het geeft je signalen. Een burn-out is er niet ineens. Het is een gevolg van langdurende overbelasting. Sta eens stil en voel hoe het écht met je gaat. Als je klachten hebt, dan kun je dit zien als een signaal van je lichaam dat je over je grenzen bent gegaan. Steeds als je deze signalen negeert, negeer je in feite jezelf. Het moet anders en het kán ook anders. Maar dan moet je wél even weten waar je op moet letten.

Neem de goedbedoelde adviezen van je naasten ALTIJD serieus

Ja, ik wéét dat jij denkt dat het wel meevalt. Of misschien vind je het zélfs bloedirritant dat je partner alwéér zegt dat het niet goed met je gaat. Het is extreem lastig om toe te moeten geven dat je het niet trekt. Maar jouw heldere blik is momenteel wat vertroebeld. En je bént nou eenmaal een doorzetter. Dat is nou juist wat je tegenwerkt. Maar geloof me. JUIST jouw partner en/of naaste omgeving zien haarfijn dat het mis gaat. Neem dat serieus.

Opgeven is wél een optie

Misschien wel het meest lastig is aanvaarden hoe je ervoor staat.

Flink doen en jezelf eroverheen zetten, zijn nu niet de dingen die je helpen.

Door te vechten blijf je jezelf uitputten. Je bent niet zwak. Het tegendeel is waar.

Het zijn juist de sterke mensen die een burn-out krijgen.

Je bent geen pieper. Je bent een vechter. Dit is meteen je valkuil. Want je gaat langer door dan goed voor je is. Als je niet toegeeft aan hoe het écht met je gaat, raak je steeds verder verwijderd van jezelf en zullen je klachten verder toenemen. Als jij kunt erkennen dat het genoeg is geweest, heb je de eerste belangrijke stap gezet. Ga in gesprek met de huisarts of bedrijfsarts. Als je weet hoe je ervoor staat, kun je aan de slag met oplossingen. De eerste stap naar herstel.

Zoek de oorzaken

Een burn-out is niet alleen maar werkgerelateerd. Natuurlijk kan een burn-out ontstaan door een voortdurende hoge werkdruk. Een burn-out ontstaat door een combinatie van omgevingsfactoren in combinatie met persoonlijke factoren. Maar er zijn ook andere omgevingsfactoren die van invloed kunnen zijn. Dit is waarom we allemaal bij bosjes omvallen:

Aan de slag met duurzame en effectieve oplossingen

Een duurzame en effectieve oplossing voor (chronische) stress betekent in de praktijk dat je:

  • kijkt naar de oorzaak of oorzaken en verandert waar je invloed op kunt uitoefenen.
  • in de spiegel naar jezelf kijkt om te doorgronden welke persoonlijke factoren (zoals bijvoorbeeld perfectionisme) jouw stressvolle leven in stand houden. En beter: wat je daaraan kunt doen.
  • aan de slag gaat met het vergroten van je lichamelijke en mentale veerkracht, zodat je sterker bestand bent tegen stress.
  • leert ontspannen en dit onderdeel maakt van je dagelijkse leven.
  • om hulp vraagt. Natuurlijk kun je door blijven modderen. Maar je krijgt het gewoon sneller op de rit als je de hulp inroept van een professional.
  • vooral niet wacht tot het te laat is.

Vervolgstappen om een burn-out te voorkomen

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd