Wat je zelf kunt doen om deze Coronacrisis zo krachtig mogelijk te doorstaan

Wat je zelf kunt doen om deze Coronacrisis zo krachtig mogelijk te doorstaan

Het begint steeds meer in te dalen, hè. Alsof we ineens zélf de hoofdrol spelen in een rampenfilm, sponsored by Corona. Het lastige is: je bent alleen maar bezig om slecht nieuws te verwerken. En net als je het ene verwerkt hebt – of zelfs nog niet – komt er weer meer slecht nieuws. Nog meer zieken. Nog meer opnames. Nog meer doden. Nog meer families met verdriet.

Het is amper te bevatten wat er allemaal gebeurt. Zekerheden zijn ineens onzeker geworden. Onze vrijheid wordt beperkt. Er zijn zorgen. Om je gezin. Je werk of onderneming. Je gezondheid. Je familie en vrienden. Geld. De gebeurtenissen van de afgelopen weken zijn gewoon enorm stressvol. Een groot gevoel van onveiligheid met vele onzekerheden over wat ons nog te wachten staat. Voor jou, voor mij, voor iedereen.

Wat kun je doen om staande te blijven te midden van chaos? Zijn er manieren om deze tijd zo krachtig als mogelijk door te komen?

Daar zijn deze tips voor bedoeld. Dus hup, hup: aan de slag.

#1. Accepteer wat je niet kunt veranderen

Laten we bij het begin beginnen. Ik denk dat je een aantal keuzes hebt:
1. Blijven hangen in verdriet, weerstand of angst
2. Acceptatie van wat er is en er het beste van maken
Natuurlijk, als één van je geliefden of jijzelf getroffen bent door het virus, dan heeft dit nog veel meer impact. Maar zo lang jij en je geliefden nog gezond zijn, kun je kiezen.

Kiezen in hoe je hiermee om kunt gaan. Hoe eerder je accepteert dat dit het nu gewoon is, kun je een volgende stap maken om er het beste van te maken. Dáár ligt je kracht.

#2. Bewaar de rust 

Hoe beter je bent in de rust bewaren, hoe beter je zult zijn in het bedenken van oplossingen om de huidige uitdagingen het hoofd te bieden. In deze omstandigheden is het logisch dat je vaker bezig bent met ‘wat als’ gedachten.

Wat als iemand van mijn gezin ziek wordt?

Wat als ik niet voldoende geld heb om rond te komen?

Wat als dit of dat gebeurt?

Maar weet je. Deze gedachten helpen je niet. Totaal niet zelfs. Probeer daarom tenminste om jezelf tegen te houden als je gedachten een loopje met je nemen. Zoek afleiding. Blijf bij de dag van vandaag. De realiteit is al heftig genoeg zonder dat je nog meer doemscenario’s erbij bedenkt. Het is vele malen krachtiger om jezelf deze vraag te stellen:

Wat kan ik doen om deze dag zo mooi mogelijk te maken?

#3. Wees matig met nieuws

Nu de nieuwsberichten zo heftig en dramatisch zijn, is het een gezondere keuze om het nieuws met mate te volgen. Eén of twee keer per dag is meer dan genoeg. Als je iedere 10 minuten door het nieuws of op social media scrollt, krijg je steeds weer negatief en heftig nieuws te verwerken. Doseer dit, om zo ook meer rust te creëren.

#4. Adem bewuster 

Ademhalen: we doen het zo’n 23.000 keer per dag zonder erbij stil te staan. Met een juiste ademhaling kun je invloed uitoefenen op stress en je energieniveau. Bewust ademen begint altijd bij een neusademhaling. In- en uitademen door je neus dus. Je zult merken dat als je ademhaling hoog zit (op je borst), je ademhaling vanzelf vertraagt en meer naar je buik gaat. Het is de simpelste oefening die je kunt doen om invloed op stress uit te oefenen. Dus voel je je overwhelmed of gestrest? Verleg je focus naar neusademhaling. Probeer het en merk het verschil!

#5. Begin met mediteren

Dit was één van de dingen die ik meteen weer in mijn ochtendroutine opnam: mediteren. Meditatie leert je om je gedachten waar te nemen zonder oordeel. Het kan je inzicht bieden in hoe je meer in het moment kunt blijven. Om rust te vinden in onrustige tijden. Het is bijzonder effectief om stress te verlagen. Met al deze hectiek om je heen, zul je vooral in rust en stilte voelen hoe het nu écht met je gaat. Mediteren betekent echt niet dat je in een roze jurk in lotushouding moet gaan zitten. Het kan ook prima als je op een stoel zit.

Dus kun je 10 minuten per dag vrijmaken om te mediteren?

👉 Hintje: als je geen 10 minuten tijd kunt vinden om te mediteren, dan heb je er waarschijnlijk 20 nodig.

Als mediteren nieuw voor je is, doe het dan met behulp van een app. Suggesties voor goede meditatie-apps:
Headspace (nu met speciale meditatie Weathering the Storm) en Waking Up.

#6. Blijf lachen

Het klinkt misschien raar, maar het gaat je toch helpen: zoek de humor op. Lachen ontspant. Lachen helpt je relativeren. Lachen is goed voor je mentale weerbaarheid.

Coronacrisis humorCoronacrisis humor

Coronacrisis humor

#7. Geniet meer van muziek

Je hebt vast de beelden gezien van de Italianen die vanaf hun balkon zongen en muziek maakten. Hartverwarmend toch? 🧡 Muziek werkt stressverlagend. Het is een krachtig middel om emoties op te roepen. Luister daarom vaker naar muziek waar je blij van wordt.

Enne… die Spanjaarden kunnen er ook wat van, hoor. Hier word je toch vrolijk van?

#8. Versterk je immuunsysteem

Juist in deze stressvolle tijd is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Stress verzwakt je immuunsysteem, maar je kunt zelf wat doen om jezelf zo weerbaar mogelijk te maken.

Eet en drink gezond

De volgende vitaminen zijn betrokken bij een goed werkend immuunsysteem:

  • Vitamine A: dit zit vooral in zuivelproducten, eieren, wortelen en lever(worst/paté).
  • Vitamine B6: dit zit vooral in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen en peulvruchten.
  • Vitamine C: dit zit vooral in aardappelen, groenten en fruit. Rijke bronnen zijn koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, zwarte bessen, paprika.
  • Vitamine D: juist nu is dit extra belangrijk, omdat voor de meeste mensen in Nederland geldt dat vitamine D aan het einde van de winter laag is. Een vitamine D-tekort betekent minder energie en een verlaagde weerstand. Vitamine D zit voornamelijk in vette vis, zoals zalm, makreel en haring. Als het zonnetje binnenkort wat krachtiger wordt, kun je weer vitamine D buiten halen, maar wees je bewust dat zonbeschermingsmiddelen de opname blokkeren.

Hiernaast zijn deze mineralen ook betrokken bij een goed werkend immuunsysteem:

  • Selenium: hoge concentraties vind je met name in paranoten, mosselen en scholfilet.
  • Zink: vind je met name in rood vlees, oesters en krab.
  • IJzer: vind je met name in vlees, aardappelen en spinazie.

Drink verder voldoende water, liefst 2 liter water per dag en wees matig met alcohol.

En niet te veel snacken natuurlijk!

Coronacrisis humor

Zorg voor voldoende slaap

Goed slapen is herstellen, zowel mentaal als fysiek. Zorg voor een goede nachtrust en dan zorgt die nachtrust weer voor jou.

Blijf in beweging

Lichaamsbeweging versterkt het immuunsysteem, simpel als dat. Gelukkig mogen we nog steeds een ommetje maken en een rondje fietsen. Maar ook binnen kun je prima aan de slag om in beweging te blijven, zoals met krachttraining of yoga. Het belangrijkste: blijf dagelijks in beweging om mentaal en fysiek sterk te blijven. Sport ook zeker niet té intensief nu, want dit kan je immuunsysteem juist weer verzwakken.

#9. Koester wat er wél is

Probeer je aandacht te verleggen naar wat er wél is. De lente die gewoon net doet of er niets aan de hand is. Vogeltjes die fluiten. Een knuffel. Liefde. Familie. Vriendschap. Wees dankbaar voor als je nog gezond bent.

Je ziet, je kunt best veel zélf doen om deze Coronacrisis zo krachtig mogelijk door te komen. Heb je toch liever wat meer steun nodig om staande te blijven in deze chaos? Neem dan een kijkje bij de Mindful Walking cursussen die binnenkort weer van start gaan. Lekker je hoofd leeg maken. De Coronastress weer van je af laten glijden. En oh, die glimlach op je gezicht na afloop? Die is inbegrepen. 😊

Blijf gezond en houd moed! 💪

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd