Waarom veel mensen met een burn-out geen goede hulpverlener hebben

Waarom veel mensen met een burn-out geen goede hulpverlener hebben

Het is al weer enige tijd geleden dat je de diagnose burn-out kreeg. Dat bericht kwam hoogstwaarschijnlijk als een bom 💣 binnen. De huisarts of bedrijfsarts heeft je waarschijnlijk doorverwezen naar een psycholoog. Dus nadat je eerst ellenlang moest wachten tot je aan de beurt was, zette je je schouders er toch maar weer onder. Ja, het is een pittige weg naar herstel. Maar de vechter in jou heeft toch weer haar laatste restjes energie bijeen gesprokkeld om aan deze klus te beginnen.

Knokken.

Vallen.

Weer opstaan.

En verder knokken.

Maand na maand zwoeg je verder. Praten. Nog meer praten. En dan besef je ineens dat het geen meter opschiet met je herstel.

Wat duurt de weg terug lang! Is dat normaal? Je zult toch wel een goede hulpverlener hebben?

Wat doe je als het herstellen van je burn-out geen herstel is?

Ja, wat dan? Ik kan je zeggen dat ik regelmatig mensen gesproken heb die ten einde raad bij mij komen, omdat ze in de reguliere hulpverlening geen meter vooruit komen.

Niet met de voorschreven medicatie.

Niet met de aangewezen hulpverlener.

Soms zijn ze al een jaar verder voor ze ontdekken dat ze hun tijd én gezondheid hebben geïnvesteerd in de verkeerde oplossing.

Klote natuurlijk. 😖

Want wát werkt dan wel?

Herstellen van een burn-out: dit zou aan bod moeten komen

Als je wilt herstellen van een burn-out, dan dienen deze elementen aan bod te komen:

✅ Beginnen bij het begin, en dat is in de eerste plaats acceptatie van je situatie. Ja, het gaat echt over jou. Ja, het is moeilijk. Maar alle energie die je besteed aan het vechten met jezelf is verspilde energie. En laat je dat nou nét nodig hebben voor wat hierna komt.

✅ De Gezonderie-aanpak is in de eerste plaats gericht op lichamelijk herstel van energie. Hier begint het. Je basis in balans.

  • Je ademhaling verbeteren door middel van ademhalingsoefeningen. Echt, je zult verstéld staan dat zoiets kleins zó veel effect kan hebben.
  • Maar ook: wat kan er beter met ontspanning in je leven?
  • Hoe ziet je voedingspatroon eruit en wat heb je juist nú nodig om de balans weer te herstellen?
  • Welke voedingssupplementen kunnen bijdragen aan het herstellen van de ontstane tekorten?
  • Wat kun je verbeteren en veranderen aan je slaappatroon? 😴
  • Ben je in staat om een lichte vorm van lichaamsbeweging te doen?
  • Hoe kun je zó bewegen dat het je geen energie kost, maar energie geeft?
  • Wat kun je verbeteren aan de balans tussen inspanning en ontspanning?
  • Zijn er misschien persoonlijke omstandigheden die meespelen, zoals een veranderende hormoonbalans omdat je als vrouw in de (pre)overgang bent?
  • Hoe kun je met meer energie je dag doorkomen?

✅ Als er dan sprake is van herstel van energie, komt er ruimte om in je spiegel te kijken. De tweede fase gaat dieper in op jou. Want geloof me: je kunt ook iets leren van je burn-out.

  • Wat had je anders kunnen doen?
  • Wat is er in jou zodat je nu op dit punt beland bent?
  • Kun je goed je grenzen aangeven?
  • En weet je eigenlijk wel waar je grenzen liggen?
  • Ben je misschien een perfectionist en stel je onnodig hoge eisen aan jezelf? 🤔
  • Of ben je altijd maar bezig om te geven en te zorgen, maar vergeet je jezelf hierbij?
  • Zijn er belemmerende overtuigingen of irrationele denkpatronen die je stress verergeren?
  • Wat zijn je kwaliteiten en valkuilen?
  • En hoe kun je deze valkuilen in de toekomst vermijden?

✅ In de derde en laatste fase is het raadzaam om te kijken naar de omstandigheden op je werk.

  • Als je burn-out een werkgerelateerde oorzaak heeft, is het goed om te onderzoeken wat er op je werk anders zou moeten.
  • Had je eerder in gesprek moeten gaan? 🤐
  • Beter je grenzen aan moeten geven misschien?
  • Of zou je je werk wat minder mee naar huis mogen nemen?

Volg je gevoel

Een goede hulpverlener kan je meenemen in je herstelproces en begeleiden naar je doel: hersteld zijn. Als jij het gevoel hebt dat je niet of onvoldoende vooruitkomt in je herstel, dan is dat doorgaans ook zo. Volg je gevoel. Maak het tenminste bespreekbaar met je hulpverlener. Zorg goed voor je lijf en jezelf. Herstellen van een burn-out is al ingewikkeld genoeg.

Vraag een gratis beoordeling aan van jouw situatie

Als je op de oranje button klikt, kun je een intakeformulier invullen. Door het invullen van dit intakeformulier wil ik je de kans geven om – gratis en vrijblijvend – je situatie te beoordelen. Tijdens werkdagen ontvang je binnen 48 uur een terugkoppeling over het door jou ingevulde formulier.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd