Waarom veel mensen met een burn-out geen goede hulpverlener hebben

Waarom veel mensen met een burn-out geen goede hulpverlener hebben

Het is al weer enige tijd terug dat je de diagnose burn-out kreeg. Dat kwam als een mokerslag binnen. De huisarts of bedrijfsarts heeft je waarschijnlijk doorverwezen naar de psycholoog. En let’s face it: omdat “coach” nou eenmaal geen beschermd beroep is, lijkt dat ook de juiste weg. Maar toch.

Hoe komt het dan dat ik zo vaak mensen tegenkom met een burn-out die al tientallen sessies met een psycholoog hebben gehad, maar nog geen meter zijn opgeschoten?

Grrrrrr. Ik vraag dan natuurlijk altijd even door.

Wat heb je geleerd? Wat heb je veranderd in je leven?

Vaak hoor ik dan dat er over vroeger gesproken wordt. Lekker graven in je verleden. Op het fysieke vlak krijgt men doorgaans het advies om veel te wandelen. En dat is het dan.

Boohoooo!

Het zijn dan juist deze mensen die té lang in een traject blijven hangen wat ze geen meter vooruithelpt. Nou ja, misschien wel een meter, maar met een burn-out heb je veelal een kilometer naar herstel af te leggen, dus dat schiet voor geen meter op. Ik vind het tenenkrommend dat mensen een half jaar of langer bij een psycholoog of een andere incompetente hulpverlener lopen en dan onnodig blijven hangen in het herstel.

Maar wat dan wel?

Herstellen van een burn-out: dit zou aan bod moeten komen

Als je wilt herstellen van een burn-out, dan dienen deze elementen aan bod te komen:

  • Begin bij het begin, en dat is in de eerste plaats acceptatie van je situatie. Ja, het gaat echt over jou. Ja, het is moeilijk. Maar alle energie die je besteed aan het vechten met jezelf is verspilde energie. En laat je dat nou nét nodig hebben voor wat hierna komt.
  • In de eerste fase ga je aan de slag met lichamelijk herstel van energie. Je ademhaling verbeteren door middel van ademhalingsoefeningen. Wat kan er beter met ontspanning in je leven? Hoe ziet je voedingspatroon eruit en wat heb je juist nú nodig om de balans weer te herstellen? Welke voedingssupplementen kunnen bijdragen aan het herstellen van de ontstane tekorten? Wat kun je verbeteren aan je slaappatroon? Ben je in staat om een lichte vorm van lichaamsbeweging te doen? Hoe kun je zó bewegen dat het je geen energie kost, maar energie geeft? Wat kun je verbeteren aan de balans tussen inspanning en ontspanning? Zijn er misschien persoonlijke omstandigheden die meespelen, zoals een veranderende hormoonbalans omdat je als vrouw in de (pre)overgang bent? Hoe kun je met meer energie je dag doorkomen?
  • Als er dan sprake is van herstel van energie, komt er ruimte om in je spiegel te kijken. De tweede fase gaat dieper in op jou. Wat had je anders kunnen doen? Wat is er in jou zodat je nu op dit punt beland bent? Kun je goed je grenzen aangeven? En weet je eigenlijk wel waar je grenzen liggen? Ben je misschien een perfectionist en stel je onnodig hoge eisen aan jezelf? Of ben je altijd maar bezig om te geven en te zorgen, maar vergeet je jezelf hierbij? Zijn er belemmerende overtuigingen of irrationele denkpatronen die je stress verergeren? Wat zijn je kwaliteiten en valkuilen? En hoe kun je deze valkuilen in de toekomst vermijden?
  • In de laatste fase is het raadzaam om te kijken naar de omstandigheden op het werk. Als je burn-out een werkgerelateerde oorzaak heeft, is het goed om te onderzoeken wat er op je werk anders zou moeten.

Als je toekomstig niet wilt terugvallen in een volgende burn-out, dan is het echt nodig dat deze elementen aan bod komen.

Volg je gevoel

Een goede hulpverlener kan je meenemen in je herstelproces en begeleiden naar je doel: hersteld zijn. Als jij het gevoel hebt dat je niet of onvoldoende vooruitkomt in je herstel, dan is dat doorgaans ook zo. Volg je gevoel. Maak het tenminste bespreekbaar met je hulpverlener. Zorg goed voor je lijf en je zieltje. Herstellen van een burn-out is al ingewikkeld genoeg.

Heb je vragen over jouw herstel of kan ik iets anders voor je betekenen? Laat een bericht achter, je krijgt altijd persoonlijk antwoord!

Contact

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd