10 Succesvolle Manieren om van 2019 het meest Stressvrije jaar OOIT te maken!

Zo, vertel me eens. Hoe is 2018 voor je verlopen? Was het stressen en nog meer stressen? Een drukte van belang in je hoofd en in je leven? Kort lontje? Zo van: moe, moe, moeeeeeeee. Veel vage klachten en steeds maar weer het gevoel dat je je leven niet bij kunt benen? Dan wordt het misschien wel tijd om daar komend jaar verandering in aan te brengen. Tenzij je liever wilt wachten tot een burn-out zich aandient natuurlijk. Maar ik dénk zo maar dat je dat niet wilt. 😇

Dus, komt ie: 👇

10 Succesvolle Manieren om van 2019 het meest Stressvrije jaar OOIT te maken!

#1. Je gaat ontspanning hoger op je prioriteitenlijst zetten

Hmmmm, ontspanning, wat was dat ook alweer? Vroeger betekende dit dat je op geregelde tijden even iets leuks doet. Zo’n moment dat je even niets moet. Dat je gewoon effe lekker kunt niksen. Dat je iets doet waar je ontspannen van wordt. Iets wat je energie geeft. Sporten. Lezen. Muziek. Vriendinnen. Knutselen. Bakken. Zingen. Maar vooral: meer dansjes. Waarom meer dansjes? Probeer jij maar eens gestrest te blijven als je een dansje doet. 💃💃💃

meer dansjes

#2. Je maakt de zorg voor jezelf belangrijker 

Poeh hey! Dat is me meteen wat, hè. Laat ik het uitleggen. Wij vrouwen zijn zó gemaakt dat we goed kunnen geven en zorgen. Het stofje oxytocine zorgt hiervoor. Ook bij het verrichten van zorgtaken wordt er meer oxytocine aangemaakt. Dus wat doen we onbewust?

Zorgen.

Geven.

Helpen.

Te veel vrouwen vergeten hierbij aan zichzelf te geven. Onbewust staan ze op de laatste plaats. Eerst moet het met de kinderen goed gaan. Dan met de eventuele partner. Dan komt het werk. En dan is er soms óók nog een huishouden wat voorgaat op de zorg voor zichzelf. Meiske toch. 🤷‍♀️ Wanneer ben jij eens aan de beurt?

Wanneer je altijd maar geeft en het belang van anderen boven je eigen belang stelt, komt er een moment dat het gaat wringen. De balans tussen wat goed is voor de ander en wat goed is voor jou kan verstoord raken. De stress of stressbeleving neemt toe.

Laten we dat eens anders doen. Zet jezelf op één. Dat werkt echt ZO veel beter. Eerst goed voor jezelf zorgen. Dat is niet egoïstisch, dat is gewoon je gezonde verstand gebruiken. Want zeg nou zelf. Als het goed met jou gaat, heeft iedereen daar profijt van.

Jij. 💁‍♀️

Je kinderen. 👧👦

Je partner.🧔

En zélfs je werk.

Even tellen: win-win-win-win!

Vrouwen en onnodige stress

#3. Je zegt vaker: wat kan mij het schelen! (#WKMHS) 

Ja, wat kan jou het schelen! Wees gewoon eens wat minder bezig met wat mensen van je vinden. Of denken. Of zeggen. De kans is groot dat ze vooral druk met zichzelf zijn (en dus niet met jou). Dus haal je schouders vaker op. Werkt als een tierelier. Proberen dus! Eventueel mét tong uitsteken (maar dat is op eigen risico 😎)

wkmhs

#4. Je gaat je hormonen wat serieuzer nemen

Er zijn echt té veel vrouwen van 40+ die niet in de gaten hebben dat er hormonaal al van alles aan het veranderen is, waardoor zij stressgevoeliger zijn. En ja dame, dat kan óók als je nog totaal niets merkt van de overgang. Hiernaast heeft chronische stress een groot effect op onze hormonen, waardoor een wisselwerking op de hormonale disbalans ontstaat. In mijn coachpraktijk zie ik te veel vrouwen van middelbare leeftijd die hormonale disbalans pas herkennen als de eerste opvlieger 😡 zich aandient.

Vrouwen en onnodige stress hormonen

#5. Je gaat nu écht eens kappen met dat perfectionisme!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: perfectionisme kost je meer dan dan het je oplevert. De meeste vrouwelijke perfectionisten die ik in mijn coachpraktijk zie, zijn een soort slaafje van de hoge eisen die ze zichzelf opleggen. En weet je wat het is? Dat perfectionisme zorgt er JUIST voor dat je het tegenovergestelde bereikt.

Dus je wilt zó graag die perfecte moeder zijn. Maar in je drang om dit bereiken word je vaker juist een gestreste mama. 🤦‍♀️

Steeds dat gevoel dat het niet goed genoeg is.

Steeds maar weer frustratie dat je te kort schiet.

Steeds maar harder proberen.

Steeds meer druk.

En je doet nog wel ZO je best. Maar misschien kun je juist dat beter loslaten. Misschien is het wel gezonder om wat minder je best te doen. Dus kom op, joh. Je bent echt té leuk om het jezelf zo moeilijk te maken. Mik een beetje lager dan die 10. Je leven wordt meteen een stuk makkelijker.

Vrouwen en onnodige stress perfectionisme

#6. Je hebt torenhoge verwachtingen

Ja, wij vrouwen zijn nogal eens van de verwachtingen. Die je vervolgens niet uitspreekt (anders zou het immers geen verwachting zijn). En het is een feit: veel verwachtingen zijn hét recept voor veel teleurstellingen en frustratie. Je denkt dat iemand de signalen wel oppikt.

Yeah, right. 🤦‍♀️

De meeste mensen pikken geen signalen op. En even als vrouwen onder elkaar: mannen al helemáál niet! 🙉🙊🙈 Mannen hebben duidelijkheid nodig. Dit betekent: duidelijke taal. Dus kappen gewoon met die verwachtingen. Spreek uit wat je nodig hebt. Zeg wat je wilt. Geef aan wat je fijn vindt.

#7. Je gaat je grrrrrrrenzen aangeven

Er zijn heel wat vrouwen die mij toevertrouwen dat ze zo verlangen naar meer RUST. Maar weet je wat het is? In deze knettergekke gestreste wereld wordt er gewoon HEEL VEEL van je gevraagd. En als jij daar als een blinde stresskip alleen maar achteraan holt om te voldoen aan wat iedereen van je vraagt, tja, dan gaat het natuurlijk nooit goed komen. 🤯

Meer RUST kun je bereiken door zélf meer RUIMTE in te nemen. Beter je grrrrrenzen aangeven gaat je daarbij helpen. Veel vrouwen vinden dit lastig. Want oh wee, als iemand je niet aardig vindt. Terwijl aangeven wat je wel of niet wilt, ook gewoon kan betekenen dat je duidelijk bent. That’s it.

Als je begint met je grrrrrrrrenzen aan te geven, is dit het gevolg: je creëert ruimte. Jouw ruimte. En meer ruimte voor jezelf betekent meer RUST (maar dan wel even #1 erbij betrekken).

grenzen aangeven

#8. Je gaat om hulp vragen

IEEEEEEEKSSSS! Hulp vragen? Jakkiebah!!! Schiet je al in een verkramping? Wacht je ook té lang voor je zelf eens om hulp vraagt? Waarom? Wat is er mis met een beetje hulp vragen, vooral als je vastloopt of het even niet meer weet? Trek aan de bel en wacht er niet te lang mee. Toch moeilijk? Denk aan #WKMHS.

vrouwen onnodige stress hulp

#9. Je gaat “moeten” vervangen door “willen”

En weet je waarom? Omdat het woordje “moeten” zorgt voor druk. Vooral als jouw leven aaneen hangt van (heel) veel moetens, kun je hier ongemerkt (te) veel druk bij jezelf neerleggen. Je “moet” een goede moeder zijn. Het werk “moet” af. Je “moet” de was nog doen. Maar moet het ook echt? Of moet je minder moeten van jezelf?

Ja maar, ja maar, sommige dingen moeten echt!

Weet ik. Maar dan nog kun je het beter willen dan dat het moet.

#10. Je gaat een les van de Stressvrije Vrouw gratis proberen

Dit is de meest succesvolle manier voor een Stressvrij 2019. Ik zal je kort uitleggen waarom.

⭐ De Stressvrije Vrouw is het meest complete coachingprogramma in Nederland voor gestreste en vermoeide vrouwen van 40+.

⭐ Het is UNIEK in de benadering van stressklachten bij vrouwen.

⭐ Ontwikkeld en geschreven door Ingrid Prent 🤠, professionele coach met 10 jaar ervaring bij stress en burn-out.

⭐ Ik beloof je een aanpak met inzichten, oplossingen en tools die werken voor de rest van je leven.

⭐ Ont-stressen met een glimlach: ik prikkel, kietel en highfive 🖐 je.

⭐ En oh, die puntjes hierboven? Die kunnen we komend jaar gaan afvinken.

⭐ Meld je nu aan voor een GRATIS proefles! 👇

Als je klikt op deze button ☝, kun je je aanmelden voor een gratis proefles van De Stressvrije Vrouw.

Je zit nergens aan vast, dus probeer het gewoon!

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd