10 Succesvolle Manieren om van 2018 het meest Stressvrije jaar OOIT te maken!

Zo, vertel eens. Hoe is 2017 voor je verlopen? Was het stressen en nog meer stressen? Vaak vermoeid? Een drukte van belang in je hoofd en in je leven? Kort lontje? Veel vage klachten en steeds maar weer het gevoel dat je je leven (net) niet bij kunt benen? Dan wordt het tijd om daar in 2018 verandering in aan te brengen. Tenzij je wilt wachten tot een burn-out zich aandient natuurlijk. Maar ik dénk zo maar dat je dat niet wilt. Dus, komt ie:

10 Succesvolle Manieren om van 2018 het meest Stressvrije jaar OOIT te maken!

#1. Je gaat ontspanning hoger op je prioriteitenlijst zetten

Ontspanning, wat was dat ook alweer? Vroeger betekende dit dat je op geregelde tijden even iets leuks doet. Zo’n moment dat je even niets moet. Iets waar je ontspannen van wordt. Iets wat je energie geeft. Sporten. Lezen. Muziek. Schilderen. Koken. Zingen. Maar vooral: meer dansjes.

meer dansjes

#2. Je maakt de zorg voor jezelf belangrijker 

Poeh hey. Dat is me meteen wat, hè. Laat ik het uitleggen. Wij vrouwen zijn zó gemaakt dat we goed kunnen geven en zorgen. Het stofje oxytocine zorgt hiervoor. Ook bij het verrichten van zorgtaken wordt er meer oxytocine aangemaakt. Dus wat doen we onbewust? Zorgen. Geven. Helpen. Te veel vrouwen vergeten hierbij aan zichzelf te geven. Onbewust staan ze op de laatste plaats. Eerst moet het met de kinderen goed gaan. Dan met de eventuele partner. Dan komt het werk. En dan is er soms óók nog een huishouden wat voorgaat op de zorg voor zichzelf. Meiske toch. Wanneer ben jij eens aan de beurt?

Wanneer je altijd maar geeft en het belang van anderen boven je eigen belang stelt, komt er een moment dat het gaat wringen. De balans tussen wat goed is voor de ander en wat goed is voor jou kan verstoord raken. De stress of stressbeleving neemt toe.

Laten we dat eens anders doen. Zet jezelf op één. Dat werkt echt ZO veel beter. Eerst goed voor jezelf zorgen. Dat is niet egoïstisch, dat is gewoon je gezonde verstand gebruiken. Want zeg nou zelf. Als het goed met jou gaat, heeft iedereen daar profijt van. Jij. Je kinderen. Je partner. Je werk. Even tellen: win-win-win-win!

Vrouwen en onnodige stress

#3. Je zegt vaker: wat kan mij het schelen! (#WKMHS) 

Ja, wat kan jou het schelen! Wees gewoon eens wat minder bezig met wat mensen van je vinden. Of denken. Of zeggen. De kans is groot dat ze vooral druk met zichzelf zijn (en dus niet met jou). Dus haal je schouders vaker op. Werkt als een tierelier. Proberen dus! Eventueel met tong uitsteken (maar dat is op eigen risico 😎)

wkmhs

#4. Je gaat je hormonen wat serieuzer nemen

Er zijn echt té veel vrouwen van 40+ die niet in de gaten hebben dat er hormonaal al van alles aan het veranderen is, waardoor zij stressgevoeliger zijn. En ja dame, dat kan ook als je nog totaal niets merkt van de overgang. Hiernaast heeft chronische stress een groot effect op onze hormonen, waardoor een wisselwerking op de hormonale disbalans ontstaat. In mijn coachpraktijk zie ik te veel vrouwen van middelbare leeftijd die hier niet van op de hoogte zijn. Hier kun je meer lezen over de overgang en stressgevoeligheid.

Hiernaast is het natuurlijk ook wel een dingetje hè, dat ouder worden. Uit ervaring kan ik zeggen: aanvaard dat je met het stijgen van je leeftijd niet dezelfde energie hebt als toen je nog een strakke babe was. Ach ja, shit happens.

Vrouwen en onnodige stress hormonen

#5. Je gaat nu écht eens kappen met dat perfectionisme!

Tja, waarom zou je eigenlijk een perfectionist willen zijn? Om het lekker ingewikkeld te maken voor jezelf? Om te streven naar iets wat je zelden bereikt? Hmmm, niet zo handig, denk je wel? Perfectionisten kunnen zichzelf totaal verliezen in het hoogst haalbare nastreven. Ze stellen hoge eisen, soms aan anderen, maar meestal aan zichzelf. Misschien wil je wel de perfecte moeder zijn. Alsof het moederschap al niet genoeg van je vraagt, zeg. Als je altijd naar iets streeft wat onhaalbaar lijkt of slechts zelden bereikt, dan wil je constant grijpen naar iets wat er misschien zelfs niet eens is.

Steeds dat gevoel dat het niet goed genoeg is.

Steeds maar weer frustratie dat je te kort schiet.

Steeds maar harder proberen.

Steeds meer druk.

Kom op, joh. Je bent echt té leuk om het jezelf zo moeilijk te maken. Mik een beetje lager dan die 10. Je leven wordt meteen een stuk makkelijker. Gebruik ook hier #WKMHS!

Vrouwen en onnodige stress perfectionisme

#6. Je hebt torenhoge verwachtingen

Ja, wij vrouwen zijn nogal eens van de verwachtingen. Die je vervolgens niet uitspreekt (anders zou het immers geen verwachting zijn). En het is een feit: veel verwachtingen zijn hét recept voor veel teleurstellingen en frustratie. Je denkt dat iemand de signalen wel oppikt. Yeah, right. Mensen pikken geen signalen op. Mensen hebben duidelijkheid nodig. Dat betekent: duidelijke taal. Dus kappen gewoon met die verwachtingen. Spreek uit wat je nodig hebt. Zeg wat je wilt. Geef aan wat je fijn vindt.

#7. Je gaat je grrrrrrrenzen aangeven

Veel vrouwen vinden het lastig om gewoon NEE te zeggen. Want oh wee, als iemand je niet aardig vindt. Terwijl aangeven wat je wel of niet wilt, ook gewoon kan betekenen dat je duidelijk bent. That’s it.

Als je begint met je grrrrrrrrenzen aan te geven, is dit het gevolg: je creëert ruimte. Jouw ruimte. Je komt tegemoet aan wat jij nodig hebt.

Stel je voor hoe dat zou voelen.

Lekker gevoel, toch? Beantwoord nu deze vraag:

Wat heb je nu nodig? 

Zeg het. Zeg het gewoon. Je zult zien dat de wereld niet vergaat. Zolang jij niets zegt, kan er ook niets veranderen. Dus kom op voor jezelf. Je kunt het.

grenzen aangeven

#8. Je kunt om hulp vragen

IEEEEEEEKSSSS! Hulp vragen? Jakkiebah!!! Wat is er mis met een beetje hulp vragen, vooral als je vastloopt of het even niet meer weet? Of rommel je liever te lang door terwijl het eigenlijk niet meer lukt. Trek aan de bel en wacht er niet te lang mee. Toch moeilijk? Denk aan #WKMHS.

vrouwen onnodige stress hulp

#9. Je gaat “moeten” vervangen door “willen”

En weet je waarom? Omdat het woordje “moeten” zorgt voor druk. Vooral als jouw leven aaneen hangt van (heel) veel moetens, kun je hier ongemerkt (te) veel druk bij jezelf neerleggen. Je “moet” een goede moeder zijn. Het werk “moet” af. Je “moet” de was nog doen. Maar moet het ook echt? Of moet je minder moeten van jezelf?

Ja maar, ja maar, sommige dingen moeten echt!

Weet ik. Maar dan nog kun je het beter willen dan dat het moet.

#10. Je gaat 1 maand gratis meedoen met de Stressvrije Vrouw 

Dit is de meest succesvolle manier voor een Stressvrij jaar. En dat kan er zó uitzien voor 2018:

 1 januari 2018

1 januari 2018

 31 december 2018

31 december 2018

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd