Relatieproblemen oplossen in 5 stappen

Relatieproblemen oplossen in 5 stappen

Het is niet altijd eenvoudig om je relatie fris en fruitig te houden. Zeker als je eenmaal voorbij de prille verliefdheid bent en de realiteit zich aandient. Het wordt een nog grotere uitdaging als je al jarenlang bij elkaar bent. En oh wee, als je op middelbare leeftijd bent en je je partner door en door kent. Je hebt alles al een keer meegemaakt. Er kwam veel moois voorbij in de loop der jaren, maar ook de iets minder fruitige kanten heb je inmiddels driedimensionaal gezien. Langzaam maar zeker sluipt het erin: onvrede. Ruzie. Teleurstelling. Boosheid. Verwijdering. Je hebt het wel een beetje gehád met die relatie van je. Stap je eruit? Of is er misschien nog iets wat je niet geprobeerd hebt?

Grijp je relatieproblemen bij de horens

Je denkt dat je álles al geprobeerd hebt. Maar is dat zo? Of probeer je teveel van hetzelfde en werkt je aanpak gewoon niet? Veel mensen blijven te lang hangen in een patroon wat niet voor ze werkt. Zelfs als het een terugkerend negatief patroon is.

Doorbreek een patroon wat niet werkt.

Verander je benadering. Verandering je waarneming. Verander je acties. Probeer iets nieuws. Werk aan je relatieproblemen met deze 5 stappen.

Stap 1: Verander de verantwoordelijkheid van de problemen

Van jij naar wij. Jullie doen het samen niet goed. Nee, niets meer van “ja maar, hij…”. En ook niet van “ja maar, zij….”. Misschien reageerde je partner wel op jouw negatieve houding. Voortaan ligt de verantwoording van jullie relatieproblemen bij wij. Jullie zijn samen aan deze relatie begonnen. Dan kun je de problemen ook maar beter zien als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Dat is de deal. Niets anders.

Stap 2: Praat

Feit: zonder communicatie komt er geen oplossing. Praten als je boos of geïrriteerd bent, is meestal weinig effectief. Praat daarom niet in verwijten. Praat wél om iets op te lossen. Doe het op een moment dat er tijd voor is. Geef elkaar oprechte aandacht. Stel jezelf open voor de ander. Praat in de ik-vorm.

Een goed gesprek met je partner is de basis voor contact met je partner.

Als er weer contact is, kun je van daaruit weer verder. Misschien deinst je partner al terug als het woord “praten” valt. Voor sommige mensen is dat lastig. Verander dan je aanpak of de setting. Misschien is het makkelijker om te praten als er geen direct oogcontact is. Maak een strandwandeling. Gebruik humor om zwaarte te doorbreken (zie stap 5).

Stap 3: Stel de wondervraag

Hoe kan ik jouw dag vandaag mooier maken?

Deze simpele vraag haalt de focus helemaal weg van de problemen. Het gaat vooral om één ding: liefde. Herhaal dagelijks. Verlang niets terug. Wees dankbaar als dat toch komt.

Meld je aan voor meer Gezonde(rie) input



Stap 4: Empower je partner

Weet je wat het is waardoor het vaak mis gaat? We zeuren te veel. Je energie wordt te veel gericht op datgene wat je partner niet doet. Wat je partner niet goed doet. Wat hij of zij tekort schiet. Maar wat zou er gebeuren als je het daar helemaal niet meer over zou hebben? Je kunt hier vandaag nog mee beginnen. Verleg je focus naar het positieve. Wat hij of zij wél goed doet. Waar je trots op bent. Wees oprecht en echt.  ‘Ik vind het zó fijn dat je…’ ‘Ik heb bewondering voor …’ ‘Ik vind het lief dat je …’ ‘Dank je voor …’

Onthoud:

Het gaat niet om wat je partner niet doet. Het gaat juist wél om wat je partner wél doet.

Je zult versteld staan wat juist deze verandering doet met je partner en jullie relatie. Probeer het. Wat heb je te verliezen?

Stap 5: Maak een verbeterplan

En dan nu over naar het serieuze werk. Gerichte stappen zetten om je relatie te verbeteren. Spreek met je partner af dat je allebei wekelijks aan één verbeterpunt gaat werken. Benoem je verbeterpunt in positieve vorm (dus niet wat je niet wilt, maar wel wat je wél wilt). Geef commitment. Spreek af dat je de ander zonder boosheid of irritatie mag aanspreken als hij of zij zich niet aan de afspraak houdt. Gebruik hier vooral humor bij!

Voor mijn part spreek je af dat je de ander aan zijn of haar tepel mag trekken als de afspraak niet wordt nagekomen. (Ja, je leest het goed!)

Humor doorbreekt meteen de negatieve lading. Na één week evalueer je. Wat ging er goed? Wat deed het met je? Hoe voelt het nu? Is het nodig dat er een nieuw verbeterpunt wordt afgesproken?

Herhaal tot je samen oud, grijs en gelukkig bent.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd