Perfectionisme loslaten in 5 Briljante Stappen (en waarom dat moet)

Perfectionisme loslaten in 5 Briljante Stappen (en waarom dat moet)

Perfectionisme: maak kennis met de Perfectionist (m/v)

Ik streef naar perfectie. Regels en procedures moeten duidelijk zijn en consequent worden toegepast. Afspraak is afspraak. Ik heb discipline hoog in het vaandel staan. Ik ben iemand van de planning en controle. De controle zorgt ervoor dat ik perfect werk kan afleveren. Ook richt ik de controle op mijzelf. Dit zorgt ervoor dat ik veel “moet” van mezelf. Soms voel ik me een soort slaaf van mijn eigen moeten. Ik ga vrijwel altijd voor de 10. En eigenlijk heb ik het gevoel dat ik die 10 nooit of zelden bereik. Mijn lat ligt hoog, want het kan altijd beter. Ik ben kritisch op mezelf en eigenlijk ook op anderen. Ik heb een innerlijk stemmetje die mij steeds weer zegt dat het niet goed genoeg is. Eigenlijk word ik daar best wel moe van.

Ik streef naar perfectie. Dit uit zich in eerste instantie in mijn rol als moeder. Ik wil een perfecte moeder zijn. Ik wil mijn kind(eren) het aller-, allerbeste meegeven. Minder dan dat is niet goed genoeg. Hierdoor wring ik mezelf in vele bochten en cijfer mezelf compleet weg. Ook in mijn werk streef ik naar perfect werk afleveren. Ik ga vrijwel altijd voor de 10. En eigenlijk heb ik het gevoel dat ik die 10 nooit of zelden bereik. Mijn lat ligt hoog, want het kan altijd beter. Ik ben vooral kritisch op mezelf. Ik heb een innerlijk stemmetje die mij steeds weer zegt dat het niet goed genoeg is. Ik ben een soort slaaf van mijn eigen moeten. Ik vind het ook lastig om te benoemen wat ik nodig heb. Dit zou immers betekenen dat ik het niet aankan en dat ik niet perfect ben. Eigenlijk word ik daar best wel moe van.

 5 Redenen om je Perfectionisme los te laten

#1 Het maakt je ongelukkig

Dit is nogal confronterend voor een perfectionist. Je ongelukkig voelen wijst immers op een imperfectie. Als perfectionist streef je steeds maar weer naar het hoogst haalbare. Je wilt perfect werk leveren. Misschien wil je een perfecte moeder zijn, want de wereld bestaat nou eenmaal uit perfecte moeders. Althans, dat denk je. Uiteindelijk verlies je meer dan dat je wint met het altijd maar streven naar het hoogst haalbare. Het is immers nooit goed genoeg. Je bent daardoor vaker ontevreden dan tevreden.

#2 Het werkt stressverhogend

Perfectionisme is één van de karaktereigenschappen die ik bij vrijwel al mijn gestreste cliënten terug zie. Helaas is het zo dat het perfecte doel maar zelden bereikt wordt. Het gevoel van te kort schieten overheerst. Het zorgt ervoor dat je heel veel “moet” van jezelf. En al dat “moeten” zorgt voor druk. Heel veel druk. Je bent misschien zelfs wel de slaaf van je eigen “moetens”. Want hey, het kan immers altijd nóg beter. Dus ga je nog een stapje verder. Nog iets langer door. Maar weet je? Je moet helemaal niks. Je “moet” alleen maar wat van jezelf “moet”. Dus wanneer mag je eens wat minder moeten van jezelf?

#3 Je wordt er moe van

Dat zit zo. Je bent niet bezig met wat zich in je lichaam afspeelt. Je zit vooral in je hoofd. Hierdoor is de kans groot dat je niet bewust bent (of wilt zijn) van hoe je je voelt. Dus misschien ben je wel heel moe. En probeer daar maar eens aan toe te geven als de ware perfectionist.

#4 Je richt je aandacht steeds op wat tekort schiet

Ongeveer 95-98% van je kostbare tijd ben je bezig met wat tekort schiet. Het is immers nooit goed genoeg. Wat een kl*tegevoel moet dat je geven, zeg. En vooral in je hoofd is het een drukte van belang. Het is dan moeilijk om te ontspannen. Eigenlijk heb je nooit rust.

#5 Het stellen van hoge eisen is een belemmerende overtuiging

Een belemmerende overtuiging is dat wat je gelooft over jezelf en wat je hierdoor tegenhoudt om vrij te zijn, vrij te denken en te doen. Zo’n overtuiging is dus altijd negatief (anders zou hij niet belemmerend zijn). Het is de bril waarmee jij de wereld waarneemt. Je gedachten, gedrag en gevoelens worden gestuurd door deze overtuiging(en). Het stellen van hoge eisen uit zich o.a. in perfectionisme en het opleggen van verplichtingen en regels aan jezelf. Het stellen van hoge eisen is iets wat je zelf in stand houdt, tot het moment dat je inziet dat het ook anders kan. Lees dan gerust verder voor de 5 Briljante Stappen.

Perfectionisme loslaten in 5 Briljante Stappen

 Help, een FOUT!

Help, een FOUT!

Briljante Stap 1: Fouten bestaan niet, levenslessen wel

Accepteer dat fouten maken menselijk is. Ja, ook voor jou. Een fout maken geeft je de mogelijkheid om ervan te leren. In feite is het hele leven een aaneenschakeling van proberen, fouten maken, leren en opnieuw proberen. Dus wat zou er kunnen gebeuren als je gewoon wat milder en zachter voor jezelf bent? Vergaat de wereld? Nee toch? Een 10 is mooi maar kost je veel. Een 8 is mooier en kost je minder. En bedenk eens hoe het zou voelen als je per ongeluk een 9 haalt! Je overtreft jezelf, jeej!

Briljante Stap 2: Neem jezelf iets minder serieus

Laten we de zaken vooral eens in perspectief zien. Relativeer meer. Kijk eens welke plaats je inneemt in de ruimte.

Briljante Stap 3: Lach!

Leer vaker te lachen om jezelf. Echt, dat maakt jou en je perfecte leven zó veel leuker (vooral voor jezelf)!

Briljante Stap 4: Niets is onder controle

Dat dénk je misschien wel. Maar uiteindelijk is dat helemaal niet zo. Waarom denk je anders dat je uiteindelijk dood gaat? Hoe harder je probeert om iets te controleren, des te meer heeft dit jou onder controle. Laat het los. Vertrouw erop dat alles loopt zoals het loopt.

Briljante Stap 5: Voel.

Maak contact met je emoties om te voelen wat je echt wilt in plaats van wat je tussen je oren moet. Waar gaat het nou eigenlijk écht om in je leven? Je denkt toch zeker niet dat je op je sterfbed blij zult zijn dat je perfect was? Voel en leef naar wat er toe doet.

Eens even tellen, hoor… Ik zie win-win-win-win-win. Briljant, toch?

 

Bron gifs

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd