Mijn beste 10 tips om te starten met hardlopen

Mijn beste 10 tips om te starten met hardlopen

Ik ben een hardloper. Dat geeft me nog steeds een goed gevoel om dat zo te zeggen. Het is één van die dingen die ik in mijn leven gedaan heb, terwijl ik dacht dat het niets voor me zou zijn. Het maakt me trots. Ik, hardlopen. Ik, die zo langzaam is als ik-weet-niet-wat. Ik loop voor mijn eigen plezier en wil niet zo bezig zijn met de resultaten. Je ziet mij dan ook niet bij wedstrijden. Niks voor mij. Het gaat mij vooral om het genieten. En natuurlijk de vele, vele voordelen voor mijn gezondheid. Hardlopen en ik, ik en hardlopen. Wij zijn vriendjes geworden door dik en dun. Ik loop door kou en regen. Ik loop als ik moe ben, als ik verdrietig ben en vooral, vooral (!) als ik druk ben. De dagen dat ik loop, voel ik me helemaal happy. Vrolijk en fruitig. Lopen is goed voor me.

10 beste tips voor hardlopen

En zo heeft mijn enthousiasme er inmiddels voor gezorgd dat ik al aardig wat mensen geïnspireerd heb om te beginnen met hardlopen. Hoe leuk is dat! Wat denk je, is het ook iets voor jou? Cool! Dit gaat je helpen:

Mijn beste 10 tips om te starten met hardlopen

  1. Koop hardloopschoenen. Dit is belangrijker dan je outfit. Je gewrichten, spieren en pezen krijgen een belasting van tot 3 keer je eigen lichaamsgewicht te verduren. Goede schoenen dempen deze belasting. Te veel mensen gaan hardlopen op oude gympen en haken snel af omdat ze geblesseerd raken. Zonde!
  2. Bouw rustig op maak gebruik van schema’s. Opbouwen begint gewoon met minuutjes hardlopen, afgewisseld met wandelen. Ook als je conditioneel het gevoel hebt dat je veel verder kunt dan dat minuutje: doe het niet. Jouw hele lijf moet wennen aan je nieuwe activiteit: niet alleen je conditie, maar ook je spieren, gewrichten en pezen. Download een schema of loop met behulp van een app, er is genoeg te vinden en vaak nog gratis ook.
  3. Warm je up en cool je down! Maak dit onderdeel van je training. Het is belangrijk dat je spieren opgewarmd en los gemaakt zijn. Doe je dit niet, dan vergroot je de kans op blessures. En blessures betekenen over het algemeen: niet hardlopen.
  4. Eet en drink wat goed voor je is. Drink voor en na je training voldoende water. Geen energiedrankjes, die heb je echt niet nodig. Eet gezond en geen rommel.
  5. Kleding: zorg in ieder geval dat je in de winter warm genoeg gekleed bent. Het is fijn als je ademende en vochtabsorberende sportkleding hebt, maar het is (nog) geen must zolang je nog niet weet of dit echt jouw sport gaat worden. Strakke kleding isoleert je lichaamswarmte beter in de winter. Draag laagjes, handschoentjes en een mutsje om je hoofd warm te houden. In de zomer kun je je natuurlijk luchtiger kleden. Ga niet met blote benen naar buiten als het kouder is dan 10-12 graden. Je spieren kunnen dan te veel afkoelen.
  6. Single of samen? Waar de een gaat voor gezelligheid, loopt de ander liever alleen. Kies wat bij jou past. Zorg wel als je samen met anderen loopt, dat je toch je eigen tempo blijft lopen.
  7. Loop zonder muziek, zeker in het begin. Zelf ben ik niet van mijn run-muziekjes weg te krijgen, heerlijk vind ik dat. Maar eigenlijk – en zeker als je beginnend bent – kun je beter zonder muziek lopen. Je hoort bijvoorbeeld beter hoe je voeten landen, je hoort het verkeer om je heen, je bent alerter op pijntjes en hoe je lijf aanvoelt, je hoort je ademhaling beter, je kunt je beter concentreren op je ritme en techniek… dus ja, lopen zonder muziek is gewoon beter. Zeker als je het nog moet leren!
  8. Houd tenminste vol tot je 15 minuten achtereen kunt blijven hardlopen. Want eigenlijk wordt het dan pas leuk. Voor die tijd kan het misschien wel aanvoelen als ploeteren. Zeker als je conditioneel iets op te bouwen hebt. Maar zet even door. Want eigenlijk kun je pas echt beoordelen of hardlopen past bij jou als je het tenminste voor 6 à 8 weken (met een frequentie van 3 keer per week) doet.
  9. Luister naar je lijf. Dit is iets wat we eigenlijk de hele dag door zouden moeten doen. Maar ja, dat schiet er bij velen nogal eens in. Hardlopen kan je heel wat lesjes geven in luisteren naar je lijf. Je hoeft niet met ieder pijntje af te haken. Maar: wees wel alert op pijntjes die na het lopen pijnlijk (of warm of rood) blijven.
  10. Krijg je toch een blessure? Vervelend. Afhankelijk van de blessure is het niet altijd nodig om meteen te stoppen. Probeer eerst eens wat er gebeurt als je minder ver loopt. Of ga minder vaak per week hardlopen. Bezoek een arts of fysiotherapeut als dit geen verschil maakt en er geen herstel optreedt.

De vraag die onlosmakelijk komt na deze tips: wanneer ga je beginnen?  

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd