Meer bewegen met behulp van de Fitbit Charge 2

Meer bewegen met behulp van de Fitbit Charge 2

Als je mij persoonlijk zou kennen, dan weet je dat ik een behoorlijk sportieve troela ben. Als ik maar even kan, spring ik op de racefiets. Zo kom ik makkelijk aan de voorgeschreven norm van minimaal 150 minuten matig of zwaar intensief bewegen per week. Sterker nog, ik sport zo’n beetje 5-7 uur per week. Goed bezig, zou je denken. Toch kan dat nog niet voldoende zijn om gezondheidsvoordeel te behalen. Want: ik heb nou eenmaal een zittend beroep. In de praktijk betekent dit dat ik tijdens werkdagen écht moeite moet doen om voldoende te bewegen. Okay, eerlijk?

Ik haal die 10.000 stappen per dag dan gewoon niet.

Oepsie. En je herkent het vast: ook ik heb soms moeite om mezelf los te rukken van mijn beeldscherm. Zoals je misschien wel weet, is te lang zitten het nieuwe roken. Te lang stilzitten en inactiviteit kan er ook voor zorgen dat je vermoeid raakt. Ja, jij ook. Maar nu niet meer. Want nu kun je meer gaan bewegen met je persoonlijke schop-onder-je-kont apparaat?

Wat doet de Fitbit Charge 2?

De FitBit Charge 2 is een activity tracker waarmee je jouw dagelijkse activiteiten en trainingen kunt meten en analyseren. De Fitbit Charge 2 houdt je de hele dag door op de hoogte van je activiteiten. Of je nu aan het werk bent, ligt te dutten, buiten bent of je in de sportschool in het zweet staat te werken: het wordt allemaal gemeten. Op het scherm lees je af hoeveel stappen je hebt gezet en wat je hartslag is. Er zijn verschillende schermweergaven die je kunt instellen. Hiernaast analyseert de tracker je calorieverbruik, slaapritme en de afstand die je loopt. Zit je op je werk te lang achter je bureau? De Charge 2 geeft je een seintje als je even een stukje moet lopen. De tracker geeft daarnaast ook aan wanneer je even je rust moet nemen door middel van het geven van ademoefeningen van 2 minuten. Ook inkomende oproepen van je smartphone worden door de tracker gemeld door middel van een trilsignaal. En nee, je kunt niet opnemen door tegen je tracker te gaan praten. Staat ook zo raar. ?

Op de bijbehorende Fitbit app analyseer je alle gegevens. ?

Meer bewegen met behulp van de Fitbit Charge 2

De voordelen van de Fitbit Charge 2 op een rij

    • Je zult meer gaan bewegen, omdat je met je neus op de harde feiten wordt gedrukt. Dit maakt de tracker een supermotivator voor luie mensen, bankhangers en beeldschermplakkers.
    • Je krijgt meer inzicht in je beweegpatroon en hoe je ervoor staat met (in)activiteit.
    • Meer bewegen zorgt voor vermindering van je stressniveau. Maar natuurlijk kun je ook meedoen met de PRIMEUR in Nederland om te ont-stressen.
    • Het gaat je helpen en stimuleren om meer en vaker te bewegen.
    • Je kunt je activiteiten vergelijken met andere vrienden die ook een Fitbit hebben. En je snapt wel: niemand wil onderaan staan. ?
    • Je krijgt een schop onder je kont als je te lang zit (door middel van een trilsignaal). Ideaal!
    • Je kunt persoonlijke doelen instellen, zoals: aantal stappen, te lopen afstand in km, streefgewicht, waterinname, aantal uren slaap, calorieverbruik, dagelijkse actieve minuten, aantal trappen, aantal dagen dat je per week wilt sporten.
    • De volgende sporten worden automatisch herkend door de tracker: wandelen, hardlopen, fietsen, fitness, trainingsapparaten zoals een crosstrainer.
    • De batterij houdt het tot 5 dagen vol.
    • Je kunt handmatig invoeren hoeveel je gedronken en/of wat je gegeten hebt.
    • 24/7 hartslagmeting.
    • Slaapmeting en analyse.
    • Guided Breathing, korte ademhalingsoefeningen van 2 minuten.
    • Verwisselbaar bandje.

Minpuntjes

  • De tracker is niet waterdicht, maar spatwatervrij.
  • Er vindt op basis van je rust- en inspanningshartslag ook een VO2-schatting plaats. De VO2-schatting is niet accuraat.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd