Kom van je luie bips af en ga bewegen!

Kom van je luie bips af en ga bewegen!

Goed, ik geef het toe. Er stond eerst “luie reet”. Maar ach, laat ik het netjes houden. Ik denk dat je me toch wel begrijpt. Dit artikel is een pleidooi om een actiever leven te leiden. Om in beweging te komen. Of, nog gekker: om te gaan sporten. Natuurlijk weten we allemaal dat bewegen en sporten horen bij een gezonde levensstijl. Maar doe je het ook? Of zit je vastgeplakt aan je bank en/of bureaustoel en word je misschien zo vermoeid van je inactieve levensstijl? Let’s find out.

De harde feiten als je inactief bent

  • Roken en lichamelijke inactiviteit leveren tegenwoordig nagenoeg hetzelfde aantal doden per jaar op, beide ongeveer vijf miljoen wereldwijd. Oftewel: zitten is het nieuwe roken1)
  • Gebrek aan lichaamsbeweging is wereldwijd de vierde doodsoorzaak (na hart- en vaatziekten, kanker en infectieziekten).1)
  • Als je fysiek niet in staat bent (of het niet doet) om 15-20 minuten per dag flink door te lopen, wordt de kans op hart- en vaatziekten, kanker en diabetes type 2 met 20% tot 30% vergroot en de levensduur verkort met 3 tot 5 jaar.1)
  • Hoe meer uren je zittend doorbrengt als 50-plusser, hoe groter de kans is dat je voortijdig sterft, zelfs als je meer dan 7 uur per week matig intensief sport.1)
  • Lichamelijke inactiviteit kan leiden tot stemmingsveranderingen en zelfs tot een depressie.1)
  • Lichamelijke inactiviteit kan leiden tot vermoeidheid (of denk je echt dat je energieker wordt van een avondje bank-hangen?).2)
  • Mensen die sporten hebben minder vaak psychische stoornissen, zoals depressies, fobieën, andere angststoornissen en alcoholverslaving, dan mensen die niet sporten. 3)

 

De harde feiten als je meer gaat bewegen

  • Je hebt een uitermate doeltreffende stressfighter in handen als je meer gaat bewegen. Lichamelijke activiteit heeft een positief effect op de hippocampus, welke betrokken is bij de afgifte en regulering van o.a coritsol, het stresshormoon. Dus heb je last van chronische stress of een burn-out? Dan kun je je herstel bevorderen door in beweging te komen. Je hippocampus komt weer beter in balans en de regulering van stresshormonen kan weer herstellen. Als je een burn-out hebt, blijf dan altijd binnen je fysiologische grenzen; verstandig conditie opbouwen is dan een must. 
  • Bij een trainingsprogramma van 12 weken kun je al gezondheidsvoordelen behalen voor je hartconditie. 1)
  • Wie meer gaat bewegen, bereikt een verbeterde conditie van het brein. Je verkleint ook de risico’s op het ontwikkelen van dementie. 1)
  • Daling van te hoge bloeddruk en cholesterolgehalte, mits gecombineerd met een gezond voedingspatroon.
  • Verbetering van conditie.
  • Het vermindert onrustige en angstige gevoelens.
  • Het geeft je meer energie.
  • Verbetering van je lichaamsgewicht, mits je hiernaast gezonde voeding ook belangrijk vindt.
  • Verbetering van concentratie.
  • Verbetering van slaap.
  • Verbetering van stofwisseling.
  • Je longinhoud neemt toe, zodat je dieper kunt ademhalen. Een diepere ademhaling zorgt weer voor meer ontspanning en vermindert stressgerelateerde klachten.
  • Indien van toepassing: verbetering van psychische klachten.
  • Gezellige gelukshormoontjes, zoals endorfines, zorgen voor een betere stemming en vergroten je geluksgevoel.

Let je nog op? Heb ik je aandacht? Joehoe, je kunt zelf iets doen om fitter, strakker, slanker, energieker, gezonder, meer relaxed, blijer te worden!

Kom van je luie bips af en beweeg!

Bewegen: hoe veel en hoe vaak

  • Beweeg minimaal 30 minuten voor minstens 5 dagen per week matig actief. Dit betekent dan bijvoorbeeld stevig wandelen (5 km/uur) of fietsen (16 km/uur). Je beweegt, maar het zal waarschijnlijk weinig zweetdruppels opleveren, zeg maar. Wel verhoogt je hartslag en kan je ademhaling wat versnellen. Poeh!
  • Minimaal 3 keer per week 30 minuten zwaar intensief bewegen. Zwaar intensief bewegen betekent dat je hartslag verhoogt en je ademhaling versnelt tot je op een punt komt dat je buiten adem raakt. Ook ga je van zwaar intensief bewegen zweten. Poeh poeh! Hoe vaak verschijnen er bij jou zweetdruppels van inspanning op je bips?
  • Zeker vanaf je 40e levensjaar: werk aan spierbehoud minimaal 2 keer per week.
  • Bij een zittend beroep of ernstig bank-hangen is het essentieel voor je gezondheid dat je zeker elk uur 5 minuten beweegt.
  • Minimaal is ook echt minimaal. Beter (en gezonder) is het om iets meer te doen.

 

Dus wat denk je: is er ruimte voor verbetering?

Ja maar… 

Ik ken ze al, hoor. Je excuusjes om lekker op je luie bips te (blijven) hangen of zitten. Maar zolang je niet zwaar gehandicapt bent of in coma ligt, zijn er altijd manieren te vinden om in beweging te komen. Manieren van meer bewegen die passen bij je eventuele gezondheidsproblemen. Manieren die passen bij jou en jouw leven. Ga altijd op zoek naar iets wat je WEL kunt in plaats van iets wat je niet kunt. Ik hoop maar dat dit je wake-up call is om het anders te gaan doen. Want we willen allemaal gezond oud worden, maar wat ben je bereid ervoor te doen? Geluk en (verbetering van) gezondheid en energie (met al die fijne feitjes die hierboven staan) ligt echt ook binnen jouw handbereik. En het allermooiste? Je kunt er nu meteen al mee beginnen.

 

Okay dan Ingrid, omdat je zo aandringt!

Kom naar de bijeenkomst op dinsdag 20 januari en zorg dat je uiterlijk 19.30 uur in je makkelijk zittende outfitje er klaar voor bent. Dan gaat Jurgen Hildering jou en je lijf eens even lekker wakker schudden. Ben je al deelnemer aan de Challenge Eat, Move, Relax, Happy in Almere? Dan is deze avond gratis voor je toegankelijk. Bofkont! Daag iemand anders uit om in beweging te komen!

Doe je mee aan de online Challenge? Dan betaal je slechts € 12,50 voor 4 bijeenkomsten om zelf te ervaren wat bewegen voor jou en je bips oplevert. Doe je helemaal niet mee aan de Challenge? Dat is nog eens een typisch geval van jammer (tenzij je alsnog mee gaat doen natuurlijk). Het goede nieuws is dat je in ieder geval WEL kunt deelnemen aan de Challenge Move! Nodig iemand anders uit om ook te komen! Maar wees er wel snel bij, want vol is ook echt vol!

Nabrander & typisch geval van jammer: het is niet meer mogelijk om aan te melden voor de Challenge Move. Het is wel mogelijk om aan te melden voor de nieuwsbrief om dit soort guitige berichtjes nooit meer te missen.

Elke 14 dagen gezond gedoe in je mailbox




Bronnen:
 1) Erik Scherder
 2) Ingrid Prent van Uw Coach 
 3) www.trimbos.nl

 

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd