Homemade Groenteburger

Het is een van de adviezen van het Voedingscentrum:

Eet dagelijks meer groenten en één keer per week peulvruchten. Eet minder vlees en meer plantaardig.

De Gezonderie is van mening dat de dagelijks geadviseerde hoeveelheid groenten van 250 gram best nog iets hoger kan. Maar goed; aangezien slechts 5% van de gemiddelde Nederlander dit advies ook daadwerkelijk haalt, ligt er nog een prachtig onontgonnen gebied te wachten. We moeten ergens beginnen, nietwaar? Deze Groenteburger zorgt er in ieder geval voor dat je per persoon circa 125 gram groenten binnenkrijgt.

De vleesvervangers in de supermarkt 

Het lijkt voor de meeste mensen nog niet zo mee te vallen om minder vlees te eten. Het is de tendens die ik om me heen hoor en lees. Natuurlijk zijn er dan vleesvervangers zoals een groenteburger in de supermarkten te vinden. Vleesvervangers geven het idee dat er toch nog een “soort van vlees” op het bord ligt. Zo af en toe neem ik een kijkje bij het schap van de vleesvervangers. Toch kan ik (nog) niet enthousiast worden van het aanbod; ik kies er dan voor om mijn groenteburger zelf te maken. Zo weet ik tenminste 100% zeker dat de ingrediënten ook echt gezond zijn. En de smaak is bovendien véél lekkerder!

Groenteburger van rode kidneybonen

Ik ben behoorlijk bezig geweest voor deze Groenteburger. Maar het resultaat mag er zijn. Een stoere Homemade Groenteburger van rode kidneybonen. Weet je trouwens dat kidneybonen erg rijk zijn aan kalium, fosfor en magnesium? En oh, weet je ook dat gedroogde kidneybonen vele malen rijker zijn aan eiwitten en mineralen dan de kidneybonen uit een blik of potje? Kijk maar eens wat een verschil aan voedingswaarde of je gedroogde bonen eet of bonen uit een blik of glazen pot.

Voedingswaarde kidneybonen

Recept Homemade Groenteburger

Homemade Groenteburger

Stoere stevige Homemade Groenteburger. Een vleesvervanger die ″hamburgervervangerwaardig″ is.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd