Hoe jij kunt omgaan met iemand met een burn-out

Hoe jij kunt omgaan met iemand met een burn-out

In Nederland overkomt het één op de zeven mensen: een burn-out. De kans is dus groot dat jij momenteel minimaal één persoon kent die een burn-out heeft. Soms is dat dichtbij en treft het je partner. Omgaan met je partner die een burn-out heeft, is zwaar en emotioneel. Het legt vaak een flinke druk op je relatie.

Maar natuurlijk: het kan ook een collega zijn, een familielid of je beste vriend(in). Hoe kun je nu eigenlijk het beste omgaan met iemand die een burn-out heeft? Wat moet je doen en wat kun je beter laten? 6 tips over hoe jij om kunt gaan met iemand met een burn-out.

#1 Stel je voor dat jij het bent

Ga eens in de schoenen van de ander met de burn-out staan. Stel je eens voor dat jij het bent.

Jij bent degene die vermoeider dan ooit is.

Je hebt een waslijst aan lichamelijke, emotionele en mentale klachten. Soms bonkt je hart ineens of voel je pijn op je borst. Je slaapt slecht. Je hoofd maalt en maalt en chaos overheerst. Je wordt al moe van het minste geluid aan je hoofd. Je spieren doen pijn. Je hebt last van je maag. Hoofdpijn. Je huilt vaak en je emoties schieten alle kanten op. Je voelt je niet goed. Oh nee, je voelt je zelfs superslecht. Je zit vast en ziet geen uitweg. Je lontje is nogal kort. Je schaamt je, want het lukt je niet om te presteren. Je bent als de dood dat mensen je een watje vinden. En het allerergste: het is jou overkomen.

Hoe voelt dat? Vermenigvuldig het nu met 100. En lees verder.  

#2 Wat niet helpt

Veel mensen denken goed te doen, door verzachtende of bemoedigende woorden uit te spreken. Helaas: dit werkt vaak averechts. Veel gehoorde uitspraken:

Je ziet er anders best goed uit.

Nee, dit is geen compliment. Een burn-out is niet altijd te zien aan de buitenkant. Wat deze opmerking met de ander doet: men voelt zich niet erkend.

Ah joh, kop op!

Als het zo simpel zou zijn… een burn-out is geen keuze. Deze woorden hebben nul effect. Het is geen kwestie van een slechte dag of een sombere bui. De klachten zijn talrijk en heftig en lopen uiteen van emotionele, fysieke en mentale klachten. De mensen die dit treft, zouden niets liever willen dan “kop op” zeggen en weer doorgaan. Maar vaak hebben ze dat juist al veel te lang gedaan. In ieder geval langer dan goed en gezond voor ze was.

#3 Geef geen oordeel

Want als er nu iets is wat hen niet helpt, is het jouw afkeuring of oordeel. Nee, een burn-out zit niet alleen tussen je oren. En je bent al he-le-maal geen watje! Het tegendeel is waar: het zijn juist de sterke mensen die dit overkomt. De lichamelijke klachten en vermoeidheid zijn écht. Er is (veel) meer gaande dan je aan de buitenkant kunt zien. Misschien (en zelfs zeer waarschijnlijk) ken je het hele verhaal niet.

Houd je oordeel erbuiten. Stel je in plaats daarvan open voor het verhaal van de ander. Of lees #1 nog eens door.

#4 Luister

Als je jouw oordeel erbuiten kunt houden, kom je meer te weten. Dus luister. Luister naar hoe het voor de ander is. Stel open vragen. Je hoeft niet met oplossingen te komen, daar zijn professionele hulpverleners voor. Luister en toon begrip voor de moeilijke fase waar de ander doorheen gaat. Het kan jou ook overkomen. Een luisterend oor is goud waard.

#5 Bied je hulp aan

Ik bedoel niet dat je de ander moet gaan begeleiden om van de burn-out te herstellen. Maar dit bedoel ik wel:

Hoe kan ik je helpen?

Het zijn maar 5 woordjes. Maar met groots effect. Misschien kan jouw hulp gewoon iets heel praktisch zijn. De kinderen een keertje opvangen of uit school halen. Boodschappen halen. Een keertje meehelpen in het huishouden.

Het zijn juist die praktische alledaagse dingen waarmee je van grote hulp kunt zijn.

#6 Heb geduld (en nog meer geduld)

Heb geduld zonder druk uit te oefenen. Druk werkt averechts. Dit is juist hetgeen wat weer stress oplevert. Je kunt de ander niet dwingen sneller te herstellen. Het is zoals het is. Dus heb geduld. En begin desnoods weer bij het lezen van tip 1 (tot en met 6).

En als heel Nederland dit artikel zou lezen, zou er dan ein-de-lijk eens meer begrip komen voor de mensen met een burn-out? Het lijkt me mooier dan mooi. Deel het bericht als jij ook vindt dat het hoog tijd is dat we respectvoller omgaan met mensen met een burn-out. Dankjewel.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd