Hoe en waarom ik mijn tong uitsteek naar borstkanker

Hoe en waarom ik mijn tong uitsteek naar borstkanker

Gastblog door Wanda Verhoeff, borstkankercoach

Borstkanker maakt nu vier jaar deel uit van mijn leven. Ik slik elke dag mijn medicijnen, ik zie mijn ‘nieuwe’ lichaam in de spiegel, ik ben onnatuurlijk in de overgang geknald, ik heb klachten die ik voor die tijd nooit had, ik moet mijn energie beter verdelen en ik sta niet meer onbevangen in het leven. Daarnaast heb ik ook een nieuw werkzaam leven:

Ik coach vrouwen met borstkanker. 💓 Met dit werk volg ik mijn passies: wandelen in de natuur en mensen helpen. Dit koppel ik aan de kennis en ervaring die ik inmiddels heb opgedaan als vrouw met borstkanker.

Soms krijg ik het gevoel dat ik alleen maar met de ‘zware dingen’ in het leven bezig ben: ziekte, herstel, gezond leven, dingen niet meer kunnen of mogen. Laatst zei een vriendin tegen mij:

Ben je nog wel speels?

Tja, dat ben ik nog weleens, maar dan voel ik me toch een klein beetje schuldig. Want ik wil verantwoord leven en dat is best een serieuze bezigheid. Als ik speelse dingen ga doen, kom ik buiten mijn comfortzone. Dat levert spanning op en soms stress. En word ik dan niet ziek van de stress? Want ik ben ervan overtuigd dat stress niet goed is voor kanker. Dus: kan ik wel speels zijn?

Aan de andere kant weet ik, dat als ik speels ben, het mij heel veel positieve energie oplevert. Zowel op het moment van spelen, als erna. Bijvoorbeeld als ik eraan terugdenk. Ik laad mijn accu dan weer op met positieve energie. Dus mijn conclusie is: ik ga meer speelsheid aan mijn leven toevoegen en steek af en toe mijn tong uit naar mijn serieuze ik.

Hoe ik dat dan doe? Deze 10 tips 👇 brengen je in een positieve flow.  🤩 Van daaruit is de stap naar speelsheid zo gezet.

#1. Laat dingen en mensen los waar je geen invloed op hebt

Laat je niet frustreren 🤬 door het gedrag van andere mensen. Je hebt geen invloed op hun gedrag, alleen op je eigen gedrag en je reactie op hun gedrag. Probeer los te laten 🎈 en een leefomgeving te creëren die jou positieve energie geeft.

#2. Pak de regie

Je hebt geen controle over andere mensen en over gebeurtenissen. Je hebt zelfs geen controle over je eigen leven, alhoewel veel mensen dat wel denken. 😇 Dingen gaan zoals ze gaan. Wél kun je de regie in eigen hand nemen. Erger jij je er ook aan als je in het ziekenhuis lang moet wachten voor je aan de beurt bent? Je hebt geen controle over de agenda van de arts. Wel heb je de regie en kun je de volgende afspraak vroeg in de ochtend plannen. Als je als eerste aan de beurt bent, kan de arts nog niet zijn uitgelopen.

#3. Kijk naar wat je wél kan

Het geeft energie en zelfvertrouwen als je kijkt naar wat je wél kan. Misschien kan je zelfs dingen die je, voordat je ziek werd, niet kon. Ik neem bijvoorbeeld meer tijd om lekker te koken, want dat vind ik belangrijk. Of rustig met mijn kind te zitten en samen dingen te doen. Dat geeft mij energie en brengt mij in een flow, zodat ik de tijd vergeet.

#4. Blik terug op wat je al hebt bereikt

Kijk eens hoe ver je al bent gekomen. 💪 In elke fase van je leven maak je stappen. Ook in een slechte periode. Als je het moeilijk vindt dat van jezelf te zien, stel je dan voor dat jouw beste vriendin in jouw positie zit. Hoe zou je haar vooruitgang complimenteren? Geef daarna jezelf dat compliment. En al zijn het maar kleine stapjes; vele kleine stapjes bij elkaar vormen ook een grote stap.

#5. Maak het jezelf makkelijk

Vraag hulp en blijf in contact met mensen die je energie geven. Verbind je met plezierige dingen en mensen. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

#6. Zorg goed voor jezelf

Want je bent het waard. 💓 Jij bent het belangrijkste in je eigen leven. Als jij goed in je vel zit, is dat in de eerste plaats plezierig voor jezelf. Beweeg elke dag, want als je lichaam beweegt, komt er ook beweging in je hoofd. Voed je met gezond eten vol vitamines. Je lichaam knapt ervan op. Voed je geest met mooie dingen: teksten, beelden, muziek.

#7. Word speels(er) 

Wat deed je graag als kind? Hoepelen, hinkelen, hardop zingen, in de plassen stampen? Doe dat nu dan weer. Probeer iets minder in je hoofd te zitten en te piekeren, en meer in je gevoel. Lukt dat door muziek te luisteren, te dansen in de kamer, te tekenen, te schilderen of in de tuin te werken? Speel weer eens verstoppertje of tikkertje met je kind of partner.

#8. Probeer iets nieuws

Ga met je vrienden of gezin iets doen wat je lachwekkend vindt en wat je nog nooit hebt gedaan. Beleef het en ervaar het plezier dat je erna hebt. Ga bijvoorbeeld moppentappen, geef je op voor karaoke, verkleed jezelf, volg een uur lachtherapie.

#9. Schrijf het op

Start met een positief dagboek en schrijf dagelijks op wat goed is gegaan, waar je plezier aan hebt beleefd, waar je blij van bent geworden of wat je positief vond. Lees dat terug in tijden dat je het moeilijk hebt.

#10. Gebruik affirmaties

Maak korte zinnen die je helpen positief te blijven. De affirmatie die mij een tijd heeft geholpen: Ik ben gezond, gelukkig en vol energie.

En als dat allemaal niet lukt: steek dan eens lekker je tong uit! 😛😜 Zie je, het begin is er. Het is kinderlijk eenvoudig.

Deze tips komen uit het boek ‘Borstkanker… en nu?!’. Het boek is speciaal geschreven voor vrouwen die de diagnose borstkanker hebben gehad. In het boek staan zeven thema’s en zeven verhalen van vrouwen met borstkanker om kracht uit te putten.

Over de auteur

Wanda Verhoeff was 45 jaar toen zij de diagnose borstkanker kreeg. Voor die tijd werkte ze als freelance communicatiemanager en organisatiecoach. Na een herstelproces van enkele maanden ging ze weer aan het werk en kwam tot de conclusie dat ze meer voor mensen één op één wilde betekenen. Ze volgde de opleiding Coaching en Kanker en diverse vakgerichte trainingen en workshops. In 2016 opende zij haar praktijk als borstkankercoach.

Wanda begeleidt vrouwen die herstellende zijn van borstkanker om de kracht in zichzelf (terug) te vinden en te leven en te genieten in het ‘nu’. Zowel in het gezin als op het werk. Zij coacht wandelend in de natuur: in het bos en op het strand. Daarnaast is ze schrijfster, geeft ze lezingen, workshops en trainingen. Ze treedt op als experts in panels en als dagvoorzitter. Als borstkankercoach combineert ze haar eigen ervaring met haar brede achtergrond als coach.

Wanda heeft een duidelijke missie: coaching toegankelijk maken voor alle vrouwen met borstkanker en hun naasten. Een tijdelijke steun in de rug in moeilijke tijden. Ze maakt zich sterk om deze vorm van nazorg vergoed te krijgen door werkgevers en verzekeringsmaatschappijen.

Wanda_Verhoeff

Meer informatie

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd