Het Stress Stoplicht is hét antwoord om een burn-out te voorkomen

Het Stress Stoplicht is hét antwoord om een burn-out te voorkomen

Kortdurende stress kan nooit tot een burn-out leiden. Stress wordt pas een probleem als het chronisch is.

Té lang té veel van jezelf vragen, dáár gaat het mis.

Tijdens mijn coachtrajecten komt het dan ook altijd aan de orde: wat heb je over het hoofd gezien zodat je in deze situatie – een burn-out – bent beland? Soms teken ik dan een stoplicht en laat de coachee per kleur invullen welke stress signalen en klachten zij kregen, maar waar ze niets (of te weinig) mee deden. Het doel van deze oefening is dat je inzicht krijgt wanneer het een goed moment is om effe te dimmen en gas terug te nemen.

👉 De KRACHT van het Stress Stoplicht is dus dat je precies weet wanneer het een goed moment is om te ontspannen.

Stress signalen als verkeersborden

Als je zelf met het Stress Stoplicht aan de slag wilt, is het eerst nodig dat je weet welke signalen van stress je allemaal kunt hebben. Je kunt deze signalen van stress zien als verkeersborden. Je krijgt allerlei hintjes en aanwijzingen, maar je moet er wel iets mee doen natuurlijk. Doe je dat niet – en rij je door rood – dan zul je ook een muur tegenkomen. En die muur gaat er dan voor zorgen dat je écht tot stilstand komt. ⛔

Ouch. 🤦‍♀️

Stress signalen zijn doorgaans in vier categorieën in te delen:

  • Emotioneel: meer/vaker huilen, kort lontje, irritaties, lusteloosheid, laag zelfbeeld, schaamte.
  • Gedrag: meer snacken en snaaien, meer alcohol, meer drugs, meer medicatie, veel rennen en vliegen, terugtrekken en moeite met sociale contacten.
  • Fysiek: snelle en hoge ademhaling, hoge bloeddruk, transpireren, versnelde hartslag, vermoeidheid, hyperventilatie, hoofdpijn, buikpijn, spierpijn, darmklachten, duizeligheid, slapeloosheid, verlaagde weerstand, verlaagd libido, nek-, schouder- en rugklachten.
  • Mentaal: slechte concentratie, piekeren, depressief, angstig, neerslachtig, paniekaanvallen, niet kunnen genieten, vol hoofd, vergeetachtig, onrustig.

Stop Slow Go - De Gezonderie

Aan de slag met het Stress Stoplicht

De kleuren uitgelegd:

  • Groen: je blije ikkie. 🤩
    Je weet wel, die persoon die energiek, vrolijk, stralend en relaxed is. Gewoon, jij op je best.
  • Oranje: je meh-ikkie. 😕
    Deep down weet je het wel: zo ben je helemaal niet. De kleur oranje staat ervoor dat je nog kunt handelen. Je kunt de controle nemen om een burn-out te voorkomen en weer bij groen uit te komen.
  • Rood: je jakkie-ikkie. 🤬
    Deze persoon wil je niet voelen én deze persoon wil je al helemaal niet zijn. De kleur rood vraagt om (jouw) bloed, zweet en tranen om weer terug te kunnen gaan naar oranje. Want als je té veel in rood zit of bent, dan zal het je ook veel energie kosten om jezelf weer terug te vinden. Je kunt dus nog wel handelen, maar het kost moeite én het kost tijd.

Stap 1: download het E-book en noteer als eerste bij de kleur groen wanneer jij op je best bent. Beschrijf zo concreet mogelijk je blije ikkie. Wat doet ze? Hoe gedraagt ze zich? Hoe voelt ze zich? Hoe komt dat?

Stap 2: Vul nu in bij de kleur oranje welke stress signalen voor jou herkenbaar zijn. Misschien kun je zelfs nog wel meer signalen bedenken in hoe je bent als je niet in je hum bent.

Stap 3: vul bij rood in welke stress signalen voor jou herkenbaar zijn. Ze VOELEN waarschijnlijk ook als rood en als jakkie.

Het invullen van deze stappen in combinatie met de stress signalen zal ervoor zorgen dat je voortaan sneller een stress signaal herkent. Zodat jij denkt: hey, ik ben oranje. Wat kan en ga ik eraan doen?

Stap 4: wat helpt jou om van rood naar oranje te gaan? De kleur rood betekent natuurlijk dat het dringend is. Het betekent niet voor niets “stop”, nietwaar? Werk voor jezelf uit wat je nu meteen nodig hebt. Denk nog niet na over de gevolgen, anders zet je jezelf meteen weer vast. Denk in oplossingen. Dit zijn goede vragen om te beantwoorden:

  • Wat helpt me?
  • Wat heb ik nu nodig?
  • Wat ga/kan ik doen?
  • Wie kan me helpen?
  • Wanneer ga ik het doen?

Stap 5: Wat helpt jou om van oranje naar groen te gaan? Beantwoord de bovenstaande vragen en maak het concreet! Huppakee, terug naar je blije-ikkie.

Het Stress Stoplicht uitgelegd

Wat doe je met deze informatie?

Downloaden natuurlijk, gekkie. Je vindt in het E-book ook een uitgewerkt voorbeeld van het Stress Stoplicht. Daarna kun je je persoonlijke Stress Stoplicht uitwerken en omzetten naar concrete acties. Je kunt het gratis downloaden via de blauwe button. 👇👇

Door te klikken op de button ben je gratis geabonneerd op mijn beste tips & trics om te ont-stressen in Messenger. Er zijn al meer dan 1.000 vrouwen die er dólenthousiast over zijn! 🤸‍♀️ Je ontvangt bovendien gratis de oefening Stress Stoplicht als E-book. Cool hè. 🤠😎

Voor wie is dit Stress Stoplicht geschikt?

Voor gestreste mensen die denken dat ze er wel mee wegkomen. Kortom, ik vermoed zo’n beetje driekwart van Nederland! Als meer mensen hiermee aan de slag zouden gaan, dan zouden we toch het verschil kunnen maken om die almaar stijgende burn-outcijfers weer te laten dalen?

Precies. Delen maar 👇😚 als jij dit ook een vette oplossing vindt om stress te hanteren en een burn-out te voorkomen.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd