Gruwelijk goed stappenplan om meer te gaan bewegen en sporten

Gruwelijk goed stappenplan om meer te gaan bewegen en sporten

Oh, oh, oh, wat heb je je al vaak voorgenomen om meer te gaan bewegen en sporten. Het lukt je soms wel, maar eerlijk? Vaker gewoon niet. Andere zaken vragen om je aandacht. Geen tijd. Te moe. Steeds maar weer begin je overnieuw. En nog eens. En nog eens. Zucht. Zal het je ooit gaan lukken?

Ik zeg: JA, jij kunt dat. Maar laten we eens een andere aanpak proberen. Een aanpak die wél werkt. Daar is dit stappenplan voor bedoeld.

Tip: jouw succespercentage wordt mede bepaald door hoe je met dit stappenplan omgaat. Alleen lezen helpt niet. Alles alleen maar in je hoofd bedenken… ook niet zo effectief. Maar dit werkt wel gruwelijk goed: opschrijven.

Dus pak pen en papier en schrijf het voor jezelf op. Je zult merken dat dit vele malen effectiever is dan wanneer je dit stappenplan alleen maar in je hoofd doorneemt. Opschrijven werkt gewoon beter. Je maakt het visueel voor jezelf én je kunt het ergens ophangen om jezelf te helpen herinneren aan je snode plannetje.

Dus, hup: aan de slag.

Stap 1: Motivatie

Motivatie is je drijfveer voor het aanleren van nieuw gedrag. Hoe gemotiveerder je bent, hoe makkelijker het wordt om nieuw gedrag in je routine te krijgen. Als er moeilijke momenten komen, is dit waarom je tóch door gaat. Omdat je kunt terugvallen op waarom je het wilt. Het is de grond onder je aanstaande sportieve voeten. 👣 Het is de BASIS van waaruit de rest kan groeien.

Dus denk eens na: waarom wil je dit? Wat zijn jouw voordelen om meer te gaan bewegen en sporten? Gaat het om meer energie? Minder stress? Gezonder zijn? Afvallen? Rust in je hoofd? Je weer lekker in je vel voelen?

Hoe concreter je bent met het formuleren van je motivatie, hoe stabieler je basis is. Simpel als dat.

Als je eenmaal weet wat je motiveert om meer te gaan bewegen en sporten, maak er dan een visueel beeld van.

  • Wat zie je voor je als je meer energie zou hebben?
  • Hoe anders zou jij eruit zien?
  • Wat zouden je gezinsleden of vrienden aan je merken?
  • Zou je weer kunnen stralen?
  • Hoe zou je eruit zien als je wat relaxter zou zijn?
  • En dan de belangrijkste: hoe zou dat VOELEN? 💗 Probeer het ook echt te voelen, alsof het je al gelukt is.

Stap 2: Doelen

Het stellen van doelen zorgt ervoor dat het leuk blijft om te doen. Een concreet doel en het behalen hiervan draagt in positieve zin bij aan je motivatie. Hiernaast kan het een behalen van een doel een positief effect hebben op je zelfvertrouwen. Het bevestigt dat je het kunt en dat je het in je hebt. En dat kan echt een enorm goed gevoel geven: je komt steeds lekkerder in je vel!

Hoe concreter, hoe beter

Als je je doelen zo concreet mogelijk maakt, is de kans groter dat je het ook daadwerkelijk gaat doen. Zorg er daarom voor dat je doelen concreet en meetbaar zijn. Bijvoorbeeld: je kunt jezelf als doel stellen om te gaan sporten. Dat is op zich een fijn doel, maar wel nogal vrijblijvend en weinig concreet. De kans dat je het gaat doen, is aanwezig. De kans dat je het blijft doen, is niet zo groot. Maar wat gebeurt er nou als je dit doel concreter maakt? Je bepaalt wat je gaat doen, hoe je het gaat doen, hoe vaak en wanneer. Als je dit doel dan concreet beschrijft, kan het er ook zo uitzien:

Mijn einddoel is om over 3 maanden (benoem de datum) 5 km te kunnen hardlopen. Om dit te bereiken ga ik 3 keer per week hardlopen. Ik ga gebruik maken van de app (naam) met behulp van een trainingsschema. Mijn sportmomenten zijn op maandagavond, woensdagmiddag en zaterdagochtend.

Stap 3: Plannen en commitment

Nu je weet wat je doelen zijn, is een volgende stap om dit te vertalen naar de praktijk. En ook al denk je nu misschien wel dat je geen tijd hebt om te gaan bewegen of sporten… het is vaker een kwestie van prioriteit dan tijd. Maak je plannen ook nu weer concreet door ze in je agenda te noteren. Het is misschien ook handig om je plannen kenbaar te maken aan je gezinsleden. Maar nóg belangrijker is dit: geef commitment. Niet een beetje, maar voor de volle 100%. Ga ervoor. Dit krijgt prioriteit van je, no matter what. 💪 Je gaat geen smoezen meer bedenken (of check stap 4). Nee, je gaat het gewoon doen.

Stap 4: Omgaan met geen zin

Natuurlijk gaat er een moment komen dat je er geen zin in hebt.

‘Ja maar, ik ben moe.’ 😞

‘Ja maar, ik heb geen tijd.’ 😵

‘Ja maar, ik heb geen zin meer om de deur uit te gaan…’ 🤔

‘Ja maar, jakkieeeee….’ 🙁

Voor je het weet beland je in een ellenlange discussie met jezelf. Zal ik wel, zal ik niet? Als je niet gaat, voel je je vaak nog schuldig en bleh ook. Ik weet iets beters. Er is iets wat je kunt doen om niet in dit soort discussies met jezelf te belanden.

👉 Stap OVER je persoonlijke welles-nietes-modus heen en DOE het gewoon.

Denk aan je motivatie. Denk aan je commitment. Denk aan hoe het zou zijn als je je doel zou bereiken. Denk aan hoe je je na afloop zult voelen.

Blij dat je het tóch gedaan hebt. 🤸
Trots. 💪
Een blos op je wangen.
Energieker.
Frisser.
Fruitiger.
Voldaan.
Meer ontspannen.
Rustiger tussen je oren.
En zeg nou zelf: hoe wil je je nou eigenlijk voelen?

👉 Ook een leuk ideetje: je mag 1 keer per maand een JOKER 🃏 inzetten voor die keer dat je het ECHT niet kunt opbrengen.

Stap 5: Maak gebruik van sociale support

Sociale support kan je op een aantal manieren helpen. Als de mening van anderen belangrijk voor je is, kun je natuurlijk je sportselfie op social media delen. Dat levert vaak wel wat highfives en kudos op en kan je helpen om gemotiveerd te blijven. Kijk haar eens goed bezig zijn, zeg!

Anderzijds kun je ook gebruik maken van het sociale aspect van bewegen en sporten. Je hoeft het niet alleen te doen. Maak sportdates met vriendinnen of begin met bewegen in groepsverband. Als je toch vaak over een drempeltje heen moet, dan kan het bewegen en sporten in groepsverband je nét even dat duwtje in de goede sportieve richting geven. Kijk ook zeker even onderstaand 👇👇 of Mindful Walking iets voor je kan zijn!

Stap 6: Successen vieren

En dan, en dan… en dan flik je het ook nog eens! Hoe supercool is dat wel niet, zeg! Tijd voor een feestje! 🥳 Wees trots op jezelf. Je hebt nu ervaren hoe ENORM goed het voelt als je je sportieve doel bereikt. Met een beetje geluk heb je al een shift gemaakt van ‘moeten’ naar ‘willen’. Misschien heb je zelfs al ervaren dat het meer routine is geworden.

👉 Stel jezelf een volgend uitdagend doel en repeat. Meer is het niet.

Gruwelijk goed aanbod voor Mindful Walking in Dronten

Wil je ook graag beginnen met meer bewegen? Cool! 💪🤩 Zullen we dat dan gezellig samen doen? Vanaf april 2020 start ik met Mindful Walking in Dronten. Mindful Walking combineert bewust wandelen in de natuur met ademhalingsoefeningen en mindfulness. We gaan in groepsverband laagdrempelig beginnen met meer bewegen. En: het is perfect voor vrouwen die verlangen naar meer energie en meer rust in het hoofd.

En die glimlach op je gezicht na afloop? Die is inbegrepen. 😊

Dus joh, kom erbij.

Bekijk het aanbod

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd