Een eye-opener: echt eten

Een eye-opener: echt eten

Het is één van mijn favoriete onderwerpen: gezonde voeding. Een gezond voedingspatroon is de voedingsbron voor een gezond lichaam. Het geeft vitaminen, mineralen, micronutriënten, vezels en voedingsstoffen waarmee je de basis kunt leggen voor je gezondheid. Ik geloof in echt eten. Een van mijn inspirators is Michael Pollan (journalist, auteur en voedseldeskundige). In een filmpje op YouTube kun je zelf zien wat hij te vertellen heeft over voeding, de voedingsindustrie en de relatie met onze gezondheid. Onderstaand lees je het interview in een notendop. Voor mij is dit niet alleen mijn persoonlijke richtlijn hoe ik eet, maar ook is dit één van de onderwerpen die aan de orde komt in de online cursus Gezonde VoedingIk hoop dat het ook voor jou een eye-opener kan zijn om te kiezen voor echt eten.

Michael Pollan vertelt over de negatieve invloeden van goedkoop en bewerkt voedsel

Het is verbazingwekkend hoe goedkoop het voedsel tegenwoordig geproduceerd kan worden. De voornaamste bron van energie bij het produceren van voedsel in de landbouw is niet langer de zon, maar dit zijn fossiele brandstoffen geworden. Dit geldt voor zowel de productie van voedsel, maar ook voor het gebruik van pesticiden en het wereldwijd transporteren van voedsel. De huidige productie van voedsel is hiermee ook geen duurzame oplossing.

Beïnvloedt goedkoop voedsel onze gezondheid?

Er is een direct verband tussen het voedingspatroon in de westerse maatschappij in relatie tot ziektes, zoals obesitas, diabetes, hart- en vaatziekte en kanker. Het is niet normaal dat we deze ziektes ontwikkeld hebben. Het is grotendeels een gevolg van onze manier van eten en levensstijl. Op plaatsen in de wereld waar het westers voedingspatroon wordt geïntroduceerd, ontstaan dezelfde ziektes. Deze westerse ziektes verspreiden zich steeds verder naar gelang het westers voedingspatroon zich verder verspreid over de wereld.

De oorzaken in een notendop

Historisch gezien hebben er de laatste tientallen jaren radicale veranderingen plaatsgevonden in ons voedingspatroon:

  • Ons eten wordt steeds vaker geproduceerd in een fabriek.
  • De verwerking van suiker, kunstmatige suikers en glucose-fructosestroop in veel van ons voedsel.
  • De introductie van fast food en het steeds groter maken van porties.
  • Het goedkoop aanbieden van vlees, waardoor mensen het meer zijn gaan eten.

Zijn mensen zich van dit probleem bewust?

Mensen voelen zich steeds meer vervreemden van voedsel. Ze ervaren dat ze er minder van kunnen genieten, ze voelen zich minder gezond en kampen met overgewicht. De sociale functie van eten is verminderd. Mensen eten steeds vaker alleen en maken ook hierbij keuzes voor gemaksvoedsel (in de auto, voor de televisie). Desondanks is er ook een ander geluid aan het ontstaan. Er zijn steeds meer signalen dat mensen zich bewuster zijn van de relatie tussen voeding en gezondheid.

Waarom accepteren we deze risico’s?

  • Het is goedkoop eten. Hierdoor is het probleem ook groter bij mensen die minder geld hebben. Voor 1 euro koop je namelijk meer bewerkt voedsel in kcal dan van echt voedsel. De meest gezonde keuzes zijn ook het duurst.
  • Het is gemaksvoedsel.
  • Het eten is ontwikkeld om ons te verleiden.
  • Het is in overvloed beschikbaar.
  • Het is vervelender om hongerig dan om dik te zijn.

Hoe kan bewerkt voedsel zo goedkoop zijn?

Het verkopen van echt voedsel levert minder op dan het verkopen van bewerkt voedsel. Het is met name de toegevoegde waarde die verkoopt, zoals: gebruiksgemak, de verpakking, advertenties, smaak, gezondheidsclaims. Hoe meer ze toevoegen, hoe meer ze verdienen aan het product. Hiernaast is het een manier van de voedingsindustrie om te kunnen blijven groeien. Als het aantal eters in de USA maar groeit met 1% per jaar en je een omzetgroei wil bewerkstelligen van 5%, moet je mensen meer laten eten en meer geld laten uitgeven aan eten.

Hoe moet je dan wél eten?

  • Eet echt eten. Het meeste eten in de supermarkt is geen echt eten.
  • Eet vooral plantaardig.
  • Eet voedsel wat je (over)grootmoeder zou herkennen.
  • Lees de ingrediëntenlijst. Een lange ingrediëntenlijst betekent dat het voedsel te veel bewerkt is.
  • Eet geen bewerkt voedsel.
  • Kook en bereid zelf je eten.
  • Eet geen eten wat niet kan bederven.

Een eye-opener?

In mijn online 14-daagse cursus Gezonde Voeding is een gezond voedingspatroon één van de belangrijkste onderwerpen waardoor je stappen kunt zetten naar een gezonder leven. Zo krijg je achtergrondinformatie over echte voeding en wat je kunt veranderen in je voedingspatroon om gezondere keuzes te maken. Je ontvangt bovendien elke dag een recept voor puur en natuurlijk eten.

Gezonde aanrader!

Vind je dit artikel ook een eye-opener? Spread the word!

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd