Depressief? Simpele manieren om het leven lichter te maken

Depressief? Simpele manieren om het leven lichter te maken

Iedereen is wel eens somber. Als klachten van neerslachtigheid langer dan 2 weken aanhouden, kan er sprake zijn van een depressie. Ik heb zelf meerdere keren van dichtbij mee mogen maken wat een depressie is. En ik kan je zeggen: het is niet iets wat overgaat door de schouders er maar eens extra onder te zetten. Veel mensen denken dat het alleen tussen je oren zit en dat mensen met een depressie “gewoon niet zo kinderachtig moeten zijn”. Als je eenmaal met eigen ogen gezien hebt hoe ver iemand kan wegzakken met een depressie, dan weet je dat het niet zo simpel ligt. Mijn ervaring is bovendien ook dat er – helaas – nog steeds een taboe rust op een depressie, mede doordat mensen wel oordelen over iets waarvan men niet precies weet wat het is. Wat dan weer zorgt voor gevoelens van schaamte voor de mensen die getroffen worden door een depressie.

Zijn medicijnen een oplossing bij depressie?

Ongeveer een miljoen mensen (!) in Nederland gebruiken antidepressiva. Dat is enorm veel. Medicatie kan natuurlijk een (tijdelijke) oplossing zijn. Je bent echter eerder bezig met symptoombestrijding dan met het oplossen van de oorzaak.

“Antidepressiva lossen de oorspronkelijke problemen niet op. Zodra mensen stoppen met medicatie komen de klachten vaak weer terug. Erger nog, door de overschatting van pillen zijn er al vele misstanden opgetreden. Bijwerkingen zijn soms heftig en variëren van flinke gewichtstoename en een verminderd libido tot moord en zelfdoding”.

Dr. Bram Bakker, psychiater

Depressief: bekijk het filmpje “I had a black dog”

In dit filmpje krijg je een goed beeld wat depressief zijn betekent.

Er is genoeg wat je zelf kunt doen om je beter te gaan voelen. Dit is – afhankelijk van de ernst van je depressieve gevoelens – waarschijnlijk geen makkelijke weg. Maar probeer het gewoon.

Wat heb je te verliezen?

Simpele manieren om het leven lichter te maken 

Maak een wandelingetje.

Ga naar buiten en wandel.

Ook als je geen zin hebt, zul je ervaren dat je je na afloop beter voelt.

Doe het gewoon.

Je kunt je na 15 minuten al iets lichter voelen.

Ga hardlopen

De shit eruit, de feel good stofjes erin.

Bewegen geeft voordelen bij vele lichamelijke en psychische klachten (zoals vermoeidheid, stress, angst, depressie).

Je voelt je beter door de aanmaak van endorfine en serotonine.

Het geeft energie.

Het is goed voor je hersenen.

Het helpt resetten bij een depressie.

Ga hardlopen of kies voor een andere duursport (zoals fietsen).

Luister naar natuurgeluiden

Het mooiste geluid wat je ooit gehoord hebt.

Trek je even terug.

Zorg dat je niet gestoord kunt worden.

Zet het geluid aan.

Adem 3 keer diep in en uit.

Sluit je ogen.

Luister.

Waan jezelf in de wildernis.

Maak je eigen Happiness Box

In deze doos stop je spulletjes en dingetjes die je een goed gevoel geven.

Een oude foto van jezelf als baby.

Je teddybeer van vroeger.

Je mooiste vakantieherinnering.

Een droomplek.

Chocola.

Zinnetjes van troost.

Een telefoonnummer van wie je kunt bellen.

De schattigste foto’s van je kinderen.

Knuffel

Zoek iets of iemand om mee te knuffelen.

Boost je humeur met een dosis Oxytocine.

Knuffel.

Aai.

Streel.

Niemand in de buurt?

Kijk dan naar knuffel filmpjes.

Ga de natuur in

De natuur is rustgevend.

Kijk om je heen.

Ontdek 10 soorten vogels.

Zoek 3 dingen die je kunt ruiken.

Noem 5 dingen die je kunt voelen.

Neem 1 ding mee naar huis voor in je Happiness Box.

Welkom in het NU.

Dans

 

Muziek.

Aan.

Doe.

Eén.

Dansje.

Per.

Dag.

Begin een moestuintje

Niets zo mooi en vol van belofte als je zelf je groenten en fruit zaait, verzorgt en oogst.

Het is goedkoop.

Je eet lekker onbespoten groente en fruit (en wie wil dat nou niet?).

Het helpt goed tegen piekeren en onrust.

Gegarandeerd vele geluksmomentjes tijdens het oogsten.

In een wereld waarin het steeds moeilijker lijkt om gezond en gelukkig te zijn, wil de Gezonderie Geluk & Gezondheid verspreiden. 

Meld je aan voor gratis Geluksgroei.




Wees dankbaar

Er is altijd, altijd wel iets om dankbaar voor te zijn.

Probeer je aandacht te richten op dat wat wél goed gaat.

Begin en eindig elke dag met één ding waar je dankbaar voor bent.

Schrijf het op in een Dankbaar Dagboekje.

Hoe meer er in komt te staan, hoe beter jij je aandacht kunt richten op de positieve kanten van je leven.

Waar ben je nu, op dit moment, dankbaar voor?

Kus de dag.

Zoek hulp als het je niet lukt om je depressieve gevoelens te overwinnen. Je bent niet de enige die hiermee worstelt. Er is niets om je voor te schamen.

Deel dit bericht

Ook jij kunt Gelukszaadjes planten in het leven van andere mensen. Deel dit bericht als je denkt dat het andere mensen helpt om lichter te kunnen leven.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd