De 6 allerbeste manieren om slecht te slapen

De 6 allerbeste manieren om slecht te slapen

Ik denk niet dat je écht op zoek bent naar manieren om slecht te slapen. Dat je op deze titel klikt, betekent waarschijnlijk dat je in meer of mindere mate last hebt van slecht slapen of slapeloosheid. Misschien heb je daar zelf al (deels) voor gezorgd. 😉

Voldoende slaap en een goede nachtrust zijn noodzakelijk om gezond te blijven. Maar ja, dat blijkt bést een dingetje te zijn voor veel mensen: goed slapen. De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft is persoonlijk, maar over het algemeen varen de meeste volwassenen goed bij 7-8 uur per nacht.

Wat is slapeloosheid?

Er is sprake van slapeloosheid als één van deze symptomen minimaal drie keer per week voorkomen en ze minimaal drie maanden duren.

  • Moeite met in slaap komen: moeite om aan het begin van de nacht in slaap te vallen.
  • Moeite met doorslapen: ‘s nachts wakker worden en moeilijk weer in slaap kunnen vallen.
  • Vroeg wakker worden: vroeger wakker worden dan gewenst.

En oh, zijn er verstorende slaapomstandigheden (zoals kids): dan telt het niet mee als slapeloosheid (zie Factcheck). Dat heb jij weer! 😅

👉 Factcheck 

Wat kunnen de gevolgen zijn?

Je herkent het vast als je een slechte slaper bent:

😟 Klaag klaag (want sneller geïrriteerd)

😔 Zucht zucht (want vermoeid)

😖 Sjok sjok (nog steeds vermoeid)

😵 Poeh poeh (minder presteren)

Maar er zijn nog meer serieuze gevolgen van chronisch slecht slapen: een vergroot risico op mentale aandoeningen zoals angststoornissen en depressie. Hiernaast heb je ook een verhoogd risico op lichamelijke aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en type 2 diabetes.

Wow. Dat is natuurlijk helemaal niet rock-n-roll.

Het geeft wel aan dat je slaapproblemen maar beter serieus kunt nemen. Als je het fijn vindt om gezond oud te worden tenminste.

Vrouwen hebben vaker slaapproblemen dan mannen

  • 18 t/m 25 jaar: 57,4% (!) heeft moeite met doorslapen
  • 26 t/m 40 jaar: 21,2% heeft moeite met doorslapen
  • 41 t/m 65 jaar: 12,5% heeft moeite met doorslapen

👉 Meer cijfers 

Je vraagt je misschien wel af hoe we dat voor elkaar krijgen. Nou, voor veel vrouwen zit dat zo:

De 6 allerbeste manieren om slecht te slapen

#1 Smartphone: pingels, prikkels en pushberichten

Met stip op 1, de smartphone. Mooi apparaat natuurlijk. Maar wie heeft ooit voorzien dat we zo addicted zouden raken aan onze smartphone? De hele dag door worden je hersenen geprikkeld door je digitale soulmate.

Facebook. Google. Instagram. Whatsapp. Gamen. Filmpjes. Nieuws. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Pingels, prikkels en pushberichten. Zonder dat je het wilt ben je een slaafje van de technologie en technobedrijven. Want die bedrijven willen maar één ding en dat is dat je zo veel mogelijk tijd op hun site doorbrengt.

☝ Tip: zet jezelf op een smartphone-dieet:

  • alle pushberichten uit
  • iedere avond op een vast tijdstip de functie Niet Storen aan
  • iedere nacht de vliegtuigmodus aan

#2 Ontspanning die geen ontspanning geeft

Er was eens een tijd dat je een stukje ging wandelen en om je heen keek naar de wolkjes en de vogels. Of dat je ’s-avonds gewoon echt vrij was om te relaxen. Maar nee, dan de huidige tijd:

  • We liggen in bad nog naar een podcast te luisteren.
  • We wandelen en fietsen al append en scrollend.
  • We zijn in de avonduren nog bezig met werkmails en/of appjes.

Dat is geen ontspanning, het is inspanning. Je staat AAN op momenten dat je voorheen UIT stond. Zet een stap terug naar het échte niksen. Own het niksen. 💆‍♀️ Vooral in de avonduren.

#3 Beeldschermen en straling verstoren de aanmaak van het slaaphormoon melatonine

Ja joh, mooier kan ik het niet maken. Want het blauwe licht van die beeldschermen zorgt voor een negatief effect voor de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. En bij slechts 2 uur beeldschermtijd per dag kan de melatonine-aanmaak al met (circa) 22% verminderen. Ook hebben de meeste mensen veel elektronische apparaten in huis die straling uitzenden (televisies, draadloze netwerken, telefoons, huishoudelijke apparaten). Ook voor deze straling geldt dat het een nadelige invloed heeft op de aanmaak van melatonine.

👉 Factcheck

#4 Bereikbaarheid

Het altijd maar bereikbaar moeten zijn – of dénken dat je dat moet zijn – vermindert je concentratie en kan leiden tot slechter slapen. En de vrouwen die moeite hebben met hun grenzen aangeven of ‘nee’ zeggen, hebben hier dan het meeste last van.

Nog lastiger wordt het dan als je door je werk ‘gedwongen’ wordt om in je vrije tijd te reageren op (groeps)Whatsapps en e-mail.

Er zijn steeds meer bedrijven die begrijpen dat werknemers beter functioneren als ze ook echt kunnen ontspannen. In België, Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld bestaat er al een ‘recht op onbereikbaarheid’. In Nederland is hiervoor recent een wetsvoorstel ingediend.

Tot die tijd: maak het bespreekbaar op je werk. Zolang je niets zegt, kan er ook niets veranderen. En laat mensen gewoon eens wachten op je reactie. Kies er bijvoorbeeld voor om 2 keer per dag alle berichten te antwoorden in plaats van de hele dag door te reageren op alles wat zich aandient. Echt, de wereld blijft gewoon draaien, hoor. En de bonus: je creëert meer rust voor jezelf.

#5 Hormonen

Tja, je zult maar 40+ zijn en altijd als een prinsesje hebben geslapen. Voor 4 op de 5 vrouwen begint dan het gedonder met nachtelijke opvliegers.

Warm, koud, warm, koud.

Deken erop, deken eraf.

Zweet, puf, zweet, puf.

Hét moment om je nachtrust uit te zwaaien. Wat die hormónen toch allemaal teweeg kunnen brengen… niet normaal!

#6 Stress

Je weet vast wel dat als kinderen overdag te druk zijn, ze moeite hebben met inslapen. Aha-momentje: geldt ook voor volwassenen. 💡

  • Dus ben jij zo’n stresskipje 🐔 die de hele dag van hot naar her rent?
  • Altijd maar druk, druk, druk en tijd tekort?
  • Laat je je leiden door je to-do’s en de waan van de dag?
  • Voel je je vaak tekortschieten in alles wat moet? 🙇‍♀️

Dan dénk ik zomaar dat je misschien wel te hieperdepieper bent om lekker en goed te kunnen slapen. Want wat gebeurt er als je de hele dag aan het stressen bent? Dan zit die stress in je systeem. Nee, niet alleen tussen je oren, maar ook in je lijf. Dus die stress gaat gewoon met je mee naar bed. 🛌

Gezellig.

Wat je beter kunt doen? Je stress bij de horens 😈 pakken.

Verandering van een onrustig en stressie leven begint altijd bij jou.
Alleen jij kunt ervoor kiezen om het nu écht anders te gaan doen.
Dus kies. 💪
Voor jezelf. 🧡
Hier en nu. Neem contact op voor een bakkie en een babbel. Dan kunnen we samen bespreken wat de weg terug is naar de energieke en relaxte jij.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd