De 4 meest gemaakte fouten bij het afvallen

De 4 meest gemaakte fouten bij het afvallen

Als voormalig jojo-koningin denk ik wel het een en ander geleerd te hebben over afvallen. Jaren terug ging mijn knop om en was ik klaar met mijn kop in het zand steken. Het was de hoogste tijd om goed voor mezelf te gaan zorgen. Een jaar verder was ik zo’n 25 kg lichter. Ik stond toen echter slechts aan het begin van mijn ontdekkingsreis naar wat mijn lichaam nodig heeft (en ook: wat niet).

De 4 meest gemaakte fouten met afvallen

 

Want wat volgde was een periode van bijkomen en afvallen, van bijkomen en weer afvallen… zucht, zei ik al bijkomen en afvallen? Ik zat vast in een vicieuze cirkel, maar gelukkig wist ik hier ook weer uit te komen. Alles werd anders toen ik besloot te stoppen met diëten. Het was het begin van een reeks inzichten wat uiteindelijk leidde tot het in balans komen en blijven.

Wil jij ook graag afvallen en een gezond gewicht bereiken zonder in dezelfde vicieuze cirkel terecht te komen? Vermijd dan de 4 meest gemaakte fouten bij het afvallen. 

1. Je leeft van dieet tot dieet

Een dieet zorgt er voor dat je jezelf bepaalde dingen ontzegt. Vaak lukt het nog wel om de discipline op te brengen voor een bepaalde periode. Maar wat gebeurt er daarna? De meeste mensen beginnen weer van voor af aan als ze eenmaal op gewicht zijn. Je staat jezelf weer eens wat toe. En nog eens. Misschien is het moeilijk om maat te houden. Waardoor de kilo’s er langzaam maar zeker weer bij komen. En vaak krijg je er nog een paar kilo’s extra bij cadeau. Dus ga je maar weer op dieet. Om moedeloos van te worden, vind je niet?

2. Je eet te weinig

Ook ik dacht een tijdje dat Miss S. Bakker het wel zou weten. Maar als ik ooit uit balans raakte, dan was het na deze hongerfase in mijn leven. Nog steeds zijn er veel mensen die willen afvallen en te weinig eten. Mensen die denken dat ze goed bezig zijn door 1.000 kcal (of erger: nog minder) per dag te eten. Je lichaam gaat in een soort survivalmodus. Jouw lichaam denkt: ik hou het lekker allemaal vast tot er betere tijden komen. Het gevolg is dat je geen gram meer afvalt. Zelf ben ik destijds een maand of 3-4 niets afgevallen, terwijl ik niet meer dan 1.000 kcal per dag durfde te eten en (minstens) 3 keer per week ging hardlopen. Het is duidelijk niet wat je lichaam nodig heeft om gezond te worden en te blijven. Je lichaam heeft voeding nodig om in balans te komen en te blijven.

3. Je eet niet gezond

Feit: als je veel bewerkt voedsel eet, te veel suiker of light eet en drinkt, dan ben je niet gezond bezig. Te vaak hoor ik mensen zeggen dat ze gezond eten of drinken, maar als ik doorvraag blijkt er dan toch nog een liter light per dag gedronken te worden. Of zoiets. En tja, dan kun je wel dagelijks fruit en groenten eten, maar maakt dat dan dat je gezond bezig bent? Oftewel: eet je werkelijk zo gezond? En hoeveel groenten en fruit eet je dagelijks eigenlijk? Genoeg, denk je?

4. Je focus ligt alleen maar op de weegschaal

De weegschaal is natuurlijk een manier om je vooruitgang te meten als je wilt afvallen. Maar er zijn nog zo veel meer manieren om vooruitgang te meten. Veel mensen gaan van pure frustratie ongezond eten, omdat de weegschaal niet laat zien waar ze zo hun best voor hebben gedaan. Terwijl je misschien wel wat meer vocht vasthoudt en het dan geen reëel beeld geeft. Er zijn meerdere manieren om vooruitgang te meten, zoals bijvoorbeeld met een centimeter je maten opmeten. Maar weet je wat nog beter werkt?

Richt je focus op je gezondheid

Wat je nodig hebt, is dat je leert om gezond te leven vóór je blijvend kunt afvallen. En dat gewicht? Dat volgt dan vanzelf. Wil je weten hoe? Daar heb ik mooie online cursussen voor ontwikkeld. Eén daarvan gaat over al die mindsets die nodig zijn om aan te werken: de 7-daagse cursus gaat over alles wat je tegenhoudt in je koppie om te kiezen voor een gezonder leven. Maar ook wordt je aan het denken gezet over waarom, hoe, wat en wanneer. De 28-daagse cursus een Gezonder Leven leert je hoe je dat doet: een gezonde levensstijl die leidt tot een blijvend gezond gewicht. Liever wat korter en puur gericht op voeding? Volg dan de e-cursus Gezonde Voeding.

 

Gezonde aanraders

En weet je wat echt überfijn is? Je kunt vandaag nog beginnen.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd