Antikanker: een nieuwe levensstijl

Antikanker: een nieuwe levensstijl

Mijn moeder is in 2005 overleden aan de gevolgen van uitgezaaide borstkanker. Toen wij eenmaal wisten dat de artsen niets meer voor haar konden betekenen, spraken wij natuurlijk over de onmacht en of er iets was wat ze anders had kunnen doen. En hoe het toch komt dat er steeds meer mensen zijn die kanker krijgen. Ik weet nog goed dat we tegen elkaar zeiden: “Misschien ontdekken ze over 10 jaar wel dat het aan onze voeding ligt”. Als je dan jaren later ontdekt dat dit één van de bepalende factoren is, dan is het zeker even slikken. Gezien mijn ervaringen met de intensiteit van de ziekte kanker, kan ik daarom niet anders dan de boodschap doorgeven. Want eigenlijk zou iedereen dit moeten weten.

De auteur Dr. David Servan-Schreiber

Ik had al eerder een boek van deze man gelezen waar ik ook van onder de indruk was. Dit boek ging over alternatieve manieren dan medicatie om met een depressie om te gaan: Uw brein als medicijn. Ook dit boek is absoluut een aanrader.

Wat ik nog niet wist van David Servan-Schreiber, is dat hij hersenkanker had. Hij heeft dit dan ook 14 jaar geheim gehouden. Uiteindelijk heeft hij zijn vaardigheden als arts en wetenschapper ingezet om zijn eigen overlevingskansen te vergroten. Het resultaat van zijn zoektocht is te lezen in het boek Antikanker.

Het boek Antikanker en gezonde voeding

Op het gebied van gezonde voeding doet David Servan-Schreiber o.a. de volgende aanbevelingen:

  • Kies biologische producten voor vlees, eieren en zuivel. Hier wil ik graag aan toevoegen dat het eten van rood (rund, lam, geit en varken) en bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt vanaf 100 gram per week (!). Bewerkt vlees is al het vlees dat gerookt, gezouten of op een andere manier al geconserveerd is (dus ook vleeswaren). En weet je dat het soms 2 dagen duurt voordat varkensvlees helemaal verteerd is? Hierdoor kunnen opstoppingen of ontstekingen ontstaan in je darmen. Als je graag vlees wilt eten, kies dan voor biologisch mager vlees (kip, kalkoen), wild of vervang het door eieren.
  • Eet meer voeding die omega 3 vetzuren bevatten, zoals (vette) vis en schelpdieren.
  • Beperk de inname van suiker en “lege koolhydraten” voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Vermijd voeding met een hoge glycemische index. Kies in plaats hiervoor voor voeding met een lage index.
  • Eet meer voeding met kankerwerende werking, zoals groene thee, knoflook, peulvruchten, kurkuma, groenten en fruit.
  • Vermijd geharde (gehydrogeneerde) en transvetten, gebakken en gefrituurd voedsel, chips en dergelijke.
  • Drink voldoende water en filter het kraanwater.

De suggesties die gedaan worden voor de keuze voor biologische groenten en fruit zijn niet gericht op de Nederlandse markt. Lees hiervoor het artikel met de meest recente stand van zaken voor gezonde keuzes in biologische groenten en fruit: Amper bestrijdingsmiddelen op groente en fruit?.

 

Het boek Antikanker en sporten

We weten het allemaal, maar doe je het ook? Kom in beweging. Steeds vaker wordt aangetoond dat voldoende lichaamsbeweging positieve effecten heeft voor de gezondheid bij (het herstellen van) kanker, depressie en ouderdomsziekten. Beweeg minimaal 30 minuten per dag (minimaal!!).

 

Het boek Antikanker en stress

Er is nog nooit een psychologische factor of aanwijzing bewezen gevonden die stelt dat stress op zichzelf in staat zou zijn om kanker te laten ontstaan. Wel is het zo dat sommige psychologische toestanden in staat zijn om de grond waarin het zaad ontkiemt sterk te beïnvloeden. Gevoelens van onmacht en hulpeloosheid, angst en heftige emoties zijn natuurlijk een stressfactor bij de diagnose kanker. En wat we wel weten over chronische stress, is dat er hormonen vrijkomen die het immuunsysteem verzwakken. David Servan Schreiber adviseert om te leren omgaan met de emoties, angst en gevoelens van hulpeloosheid.

 

Het boek Antikanker geeft controle terug aan kankerpatiënten

Want laten we wel zijn: één van de moeilijkste dingen als je hoort dat je kanker hebt, is het gevoel van onmacht. Is er iets wat je kunt doen, wat je kunt veranderen of verbeteren? Het antwoord is dus: ja.

Conclusie 

Dit boek is een aanrader voor iedereen die direct of indirect met kanker geconfronteerd wordt. De 3 belangrijkste componenten (voeding, sporten en stress) zijn óók de elementen die in de 28-daagse cursus van de Gezonderie te leren zijn.

 

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd