9 Effectieve Technieken om te Stoppen met Piekeren

9 Effectieve Technieken om te Stoppen met Piekeren

Piekeren betekent dat je je ergens te veel over nadenkt zonder tot een oplossing te komen.

Hoe ga ik dit aanpakken? Zal ik zus…? Of toch maar zo…?

Wat nou als dit of dat gebeurt?

Zullen ze van me denken dat …?

Je draait in een kringetje. Het leidt nergens toe. En weet je: het kan je ook heel veel energie kosten. Zeker als het piekeren extreme vormen heeft aangenomen. Dan belemmert het misschien zelfs wel je dagelijks functioneren. Of je neemt het mee naar bed en ontwikkelt hierdoor slaapproblemen. Piekeren in de nachtelijke uren is sowieso 100% ineffectief, omdat je minder goed kunt denken.

Totaal zinloos wordt het als je piekert over situaties waar je geen invloed op kunt uitoefenen. Soms gaat het dan over gebeurtenissen uit het verleden. Die kun je zéker niet meer veranderen. Maar piekeren gaat het meest over zorgen voor de toekomst.

Het goede nieuws: je kunt er iets aan doen. En dan hebben we misschien wel gelijk de kern te pakken. Want kan het zo zijn dat je als piekeraar juist piekert omdat je problemen liever uit de weg gaat? Immers, zodra je aan de slag gaat met #9 en er dus iets aan DOET, heb je geen noodzaak meer tot piekeren.

Dit zijn 9 Effectieve Technieken om te Stoppen met Piekeren

#1 Piekeren kan een stress signaal zijn


Als er sprake is van chronische stress, kan dit ervoor zorgen dat je meer gaat piekeren. Je brein is al overbelast en je doet er zelf nog een schepje bovenop, zeg maar. Logisch redeneren is sowieso moeilijker als er sprake is van aanhoudende stress of stressklachten. Pak daarom de oorzaak (of oorzaken) van je stress aan en wacht niet tot het te laat is.

Het moment dat je beseft dat het stress is

#2 Stel een piekerkwartiertje in

Spreek met jezelf af dat je slechts één keer per dag een kwartiertje mag piekeren. Kies hiervoor een vast tijdstip, het liefst niet te laat op de avond. Iedere keer als je merkt dat je gaat piekeren, stel je het uit naar dit moment. Als het moment dan is aangebroken, ga je ook helemaal los. PIEKER naar hartenlust! ? Na een kwartiertje stop je ook écht met piekeren. Als je jezelf betrapt op piekergedachten, stel je het weer uit tot je piekerkwartier de volgende dag. Doen! Werkt! ?

#3 Ga de natuur in

De natuur is rustgevend. Iedereen knapt op van een wandelingetje buiten. Neem je je piekergedachten mee? Probeer dan dit om in het moment te blijven.

Kijk om je heen.

Ontdek 10 soorten vogels. ?

Zoek 3 dingen die je kunt ruiken. ?

Noem 5 dingen die je kunt voelen.

Sluit je ogen en luister naar de natuurgeluiden.

Neem iets mee naar huis als piekerstoptrofee.

#4 Schrijf op wat er in je hoofd zit

Als je piekert, buitelen de gedachten vaak over elkaar heen. Alsof het een soort snoer van kerstlampjes wordt dat je probeert uit elkaar te halen. ? Door je gedachten op te schrijven, zorg je ervoor dat de wirwar van gedachten uit je hoofd komen. Misschien kun je dit zelfs doen tijdens je piekerkwartiertje. Begin met een probleemomschrijving. Stel jezelf de vraag of je het probleem kunt beïnvloeden. Indien nee, loslaten (want: totaal zinloos). Indien ja, wat kun je voor oplossingen bedenken? Zie tevens #9.

#5 Ga sporten

Probeer jij maar eens te piekeren tijdens het sporten. Lukt het je toch? Sport dan nog wat intensiever. Bijkomend voordeel: door meer lichamelijke inspanning neemt de activiteit van de hippocampus toe, waardoor stress vermindert. En de gratis bonus is natuurlijk de toename van feelgoodstofjes, zoals serotonine en dopamine.

Als mensen je zeggen dat je moet gaan sporten

#6 Mediteer

Misschien haak je nu meteen al af. Mijn ervaring is dat veel mensen de overtuiging hebben dat mediteren niets voor hen is. Men denkt dat het zweverig is, dat er gehumd moet worden of nog erger: dat ze een roze jurk aan moeten trekken met een houten kralenketting. Ik heb goed nieuws voor je als jij dat ook denkt: niets van dat alles. Meditatie is behoorlijk wetenschappelijk bewezen en heeft positieve effecten in geval van stress, angst en depressie. Als mediteren helemaal nieuw voor je is, kun je het beste starten met een geleidemeditatie. Bij geleidemeditatie word je door een stem begeleid bij het ontspannen.

#7 Activeer je rechterhersenhelft

Denken en analyseren vindt plaats in je linkerhersenhelft. Je kunt er bewust voor kiezen om iets te doen wat je rechterhersenhelft activeert. Zo kun je meer uit je hoofd komen en je zult merken dat je gedachten tot rust komen. Ideetjes: tekenen, schilderen, tuinieren, koken, creatief bezig zijn, muziek, dansjes doen.

#8 Kies voor vertrouwen

Tja, want laten we wel zijn. Piekeren en je zorgen maken betekent vaak ook dat je ergens – al dan niet bewust – bang voor bent. Bang dat er iets misgaat. Bang dat het niet loopt zoals je hoopt. Bang voor hoe iemand anders zal reageren. Wat je dan hieraan kunt doen, is kiezen voor vertrouwen. Vertrouwen op een goede afloop. Maar vooral vertrouwen in jezelf. Dus trek je wonder(wo)manpakje aan en gedraag je ernaar.

Vertrouw op jezelf

#9 Stop met uitstelgedrag

Je kunt gaan piekeren omdat je een bepaald probleem niet bij de horens pakt. En oei, oei: als jij eens wist hoe vaak ik het mijn cliënten heb over “lastige collega’s” of “moeilijke managers”. Maar weet je wat het is? Het probleem met je collega of manager maak je tussen je oren vaak veel groter dan het is. Misschien vindt jouw “lastige collega” jou ook wel lastig en ligt hij of zij er ook wel wakker van. Het gaat dan uiteindelijk eerder om zaken bespreekbaar maken. Kijk jezelf nu recht in de ogen ? en vraag jezelf af of er sprake is van uitstelgedrag.

Heb jij nog een andere effectieve techniek om te stoppen met piekeren? Kom maar door met jouw tips! ?

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd