7 Dingen die je kunt doen om Stress na je vakantie buiten de deur te houden

7 Dingen die je kunt doen om Stress na je vakantie buiten de deur te houden

Je wilt er eigenlijk liever niet aan denken: de vakantie loopt ten einde en je gewone leven wacht weer op je. Maar dan wordt het zondag. Morgen is het zover: de ratrace gaat weer beginnen. Je kijkt voorzichtig eens in je mailbox. Schrikt je meteen een hoedje. 🤦‍♀️ Dat is niet best wat daar op je wacht. Je buik is meteen wat onrustig en je voelt dat relaxte gevoel al wegdrijven. Natuurlijk kennen we allemaal wel een bleh-gevoel zo net na de vakantie. Maar als je op zondag al een wee gevoel krijgt in je buik omdat je weet dat je stressie leven weer begint, dan kun je er echt beter iets aan doen.

Laten we beginnen. 

#1. Wat heb je in je vakantie gedaan wat je ook in je dagelijkse leven kunt doen?

Vaak doen we in de vakantie heel andere dingen dan wanneer we gewoon thuis zijn. Logisch. Maar wat van die dingen doe je daar die je eigenlijk ook vaker thuis zou kunnen doen?

  • Ben je misschien meer buiten geweest?
  • Kun je de toerist uithangen in je eigen woonplaats of dichtbij huis?
  • In de avond buiten blijven zitten (desnoods met een dikke trui)?
  • Of kun je thuis ook ergens een hangmat ophangen?

Maak gewoon eens een lijstje van dingen die je fantastisch lekker vond in je vakantie en kijk of je deze – misschien iets aangepast – ook in je dagelijkse leven kunt doen.

#2. Begin rustig

Geef jezelf de ruimte om lekker rustig aan te beginnen. Misschien kun je wat korter werken. Of je werk in de avonduren (vaker) achterwege laten (ik zeg doen). Of stel je eens voor dat je wat schrapt in je to-do’s. Of minder vaak met social media bezig bent. Dat laatste schept misschien zelfs wel meer ruimte voor #4.

#3. Beweeg nou gewoon eens wat meer, joh!

De reden is simpel. Lichaamsbeweging is extreem effectief in het reguleren van je stressrespons en stressniveau. Dat zit zo.

De hypothalamus in de hersenen zorgt bij stress voor het signaal aan de bijnieren. De bijnieren maken cortisol aan: het stresshormoon. De hypothalamus zorgt dus bij een bedreiging (stress) voor het activeren van de stressrespons.

De hippocampus is betrokken bij het remmen van de stressrespons. Als er kortdurende stress is, zorgt de hippocampus dat je cortisol weer daalt. Niets aan de hand. Maar als er sprake is van chronische stress:

  • je loopt bijvoorbeeld de hele dag als een dolle stresskip te rennen, haasten en vliegen.
  • je voelt je vaak gestrest.
  • je bent alleen maar bezig met inspanning en ontspant nooit of veel te weinig.
  • er ligt teveel op je bordje.
  • je hebt geen moment tijd voor jezelf.
  • je veroorzaakt of verergert zelf stress en ziet veel beren 🐻 op je weg.

Bij chronische stress is je cortisolniveau constant te hoog. Dit teveel van cortisol zorgt dat de hippocampus minder goed haar werk kan doen. Omdat het remmend effect van de hippocampus dan minder goed werkt, kun je in een vicieuze (stress)cirkel komen. Maar nu het goede nieuws: bewegen heeft een direct effect op de hippocampus in de hersenen, omdat de hippocampus geactiveerd wordt door lichaamsbeweging. De hippocampus geeft het signaal aan de hypothalamus om de stressrespons te remmen en cortisol vermindert. Dit gebeurt zélfs al als je een stuk gaat lopen. 🚶‍♀️

Hoera! 🤩

Maar lichaamsbeweging heeft óók nog een stimulerende werking op de frontale lob in je hersenen. Deze frontale lob heeft – zodra je gaat bewegen – een positief effect op de amygdala. Negatieve ervaringen, zorgen, angst en verdriet worden in je hersenen opgeslagen in de amygdala. Bewegen zorgt voor een remmend effect op de negatieve emoties in de amygdala.

Lichaamsbeweging reorganiseert de stressrespons in je hersenen en als gevolg daarvan je stressniveau. Het is daarom hét medicijn om direct stress te verminderen. En: het kent geen bijwerkingen. 

Hiernaast is het ook zo dat lichaamsbeweging een aantal negatieve effecten van een te hoge cortisolspiegel helpt verminderen, zoals stimulering van het immuunsysteem, vermindering van buikvet en het verbeteren van je mentale conditie.

Karamba! Is het niet magisch? 🤠🤸‍♀️

#4. Durf te niksen – zonder schuldgevoel

Het meest gehoorde excuus van vrouwen als ik ze aanmoedig om vaker te niksen is deze:

Ja maar, dan voel ik me zo schuldig.

Waarom in hemelsnaam? Op welk moment in je leven heb je besloten dat niksen met schuldgevoel hoort samen te gaan? Wie heeft je wijsgemaakt dat je jezelf tekort moet doen? Laat je je liever gek maken door die totaal ontspoorde gestreste wereld om je heen? Ga je écht daarin mee zonder zélf je grenzen te stellen? En vertel eens: wat levert dat schuldgevoel je nu eigenlijk voor positiefs op?

Ik weet het antwoord al, hoor: niets, noppes, nada. Het levert je niets positiefs op. Het geeft je wel een lekkere dosis negatieve energie. Dus gewoon niet doen, dat schuldig voelen.

Durf te niksen. Dat maakt zowel je leven als jouw persoontje leuker.

#5. Hakuna Matata

Voor alles waar je je te veel over zorgen maakt of over piekert en waar je geen invloed op kunt uitoefenen: #hakunamatata 🤸‍♀️

Vrij vertaald: no worries!

Neem je mooiste vakantiefoto en leuk ‘m op met #hakunamatata. Gebruik dit als achtergrondfoto op je smartphone en je helpt jezelf simpel herinneren om je niet zo onnodig druk te maken.

#6. Plan vast wat vrije dagen of vakantie in

Oh ja, dat kan helpen. Gewoon vast je volgende vakantie inplannen of wat extra vrije dagen. Kun je nog even lekker nazomeren en nagenieten.

#7. Grijp je stressie leven bij de horens

Voor de vakantieperiode begon, schreef ik het al: die vakantie gaat je niet redden van een burn-out. Er is maar één persoon die je kan redden:

👉 Jij. 👈

En okay, misschien met een beetje hulp van mij. 💁‍♀️👇

Je kunt vandaag beginnen met ont-stressen. Je ontvangt dan mijn beste tips & trics om stress buiten de deur te houden. Het is gratis en dat blijft het ook. Meer dan 1.000 vrouwen gingen je al voor.

Door te klikken op bovenstaande button, start je een gratis abonnement in Messenger met tips & trics om te ont-stressen. Afmelden is easy. Type stop en je kunt je weer uitschrijven.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd