6 Gouden tips om niet te veel te eten

6 Gouden tips om niet te veel te eten

Ken je de belangrijke boodschap van voedselwetenschapper Michael Pollan? Eat real food, not too much, mostly plants. Te veel eten of overeten is niet goed voor je. Het zorgt vaak voor de meest ongezonde keuzes met alle gevolgen van dien. Te veel eten of overeten zorgt ook voor een opgeblazen gevoel in je buik én je goede bui is meestal snel vertrokken als je te veel eet. Nope, niet goed voor jou. Wat kun je nu eigenlijk zelf doen om niet te veel te eten? Ik zet 6 gouden tips voor je op een rij. Probeer er tenminste één! 

 

1. Vervang grote borden door kleine borden

Het eten op het kleine bord lijkt meer dan op het grote bord. Hierdoor schep je als vanzelf minder eten op je bord. Resultaat: je eet minder (maar dan niet 2 keer opscheppen natuurlijk).

 

2. Zet een spiegel in je keuken

Psycholoog Brad Bushman deed dit onderzoek met een spiegel. Hij zette 2 borden met eten op tafel: één bord met appels en één bord met donuts. De proefpersonen kozen het meest voor de donuts. Toen werd er een spiegel geplaatst achter de borden, zodat de proefpersonen zichzelf konden zien bij het maken van hun keuze. En wat denk je: er werd nu meer gegeten van het bord met appels.

De verklaring: de ongezonde keuze geeft mensen (bewust of onbewust) een vervelend gevoel. Van nature zullen mensen dit liever vermijden. De spiegel confronteert jezelf waar je mee bezig bent. Interessant, vind je niet?

Hoe zou dit jou kunnen helpen bij het maken van de meest gezonde keuzes in voeding? Probeer het gewoon: zet een spiegel in de keuken (bij de koelkast, bij de voorraadkast) en zorg dat je jezelf in de spiegel ziet terwijl je iets te eten wilt pakken (of als je heel snel was: terwijl het al in je mond zit). En laat me vooral weten of dit iets voor je verandert!

 

3. Eet langzaam en bewust

Dit is zó eenvoudig dat het nogal eens over het hoofd wordt gezien. Als je te snel of gehaast eet, krijgen je hersenen niet de kans om het signaal “voldaan” door te geven. Het gevolg is dat je altijd meer eet dan je nodig hebt. Het meest eenvoudige wat je hieraan kunt doen, is er altijd voor te zorgen dat je de tijd neemt om te eten. Eet langzaam.

Hiernaast is het ook belangrijk dat je bewust eet. Eten voor de televisie of achter de laptop zorgt er voor dat je bent afgeleid. Je aandacht is ergens anders. Je bent je onvoldoende bewust van smaak en ook hiervoor geldt dat je het signaal “genoeg” hoogstwaarschijnlijk niet op zult merken. Breng je aandacht naar je eten. Eet bewust.

6-gouden-tips-om-niet-te-veel-te-eten

 

4. Visualiseer wat gezond eten in je lichaam doet

Als ik mijn ochtend begin met een groene smoothie, stel ik me voor wat al die voedingstoffen, vitaminen en mineralen in mijn lichaam doen. Zonder al te zweverig te willen klinken, ik denk echt dat mijn lichaamscellen blij zijn met wat ik ze te eten geef. Ik word ervoor beloond met een goed gevoel en veel energie. Ik geef mijn lichaam wat het nodig heeft. Door hier zo af en toe bewust van te zijn, ben ik me steeds weer bewuster van het goede gevoel wat gezond eten me geeft. Hierdoor is het makkelijker om steeds weer te kiezen voor de meest gezonde keuzes.

 

5. Krijg grip op emotie-eten

Mensen die emotie-eten proberen een beter gevoel te krijgen door hun emoties “weg” te eten. Het is een manier om je kortstondig goed te voelen, waarna dit vaak wordt opgevolgd door een rotgevoel, zoals schuld. Het gevolg is dat er nog meer gegeten wordt, wat de vicieuze cirkel rond maakt.

Beter is het om een manier te vinden om met je emoties om te gaan. Eten is geen oplossing om te dealen met stress, verdriet, boosheid, verveling, gevoelens van leegte of eenzaamheid. Begin bijvoorbeeld eens het opschrijven van de emoties die je bezighouden, zodat je inzicht krijgt in wat er in je omgaat. Of begin vandaag nog met de gratis 7-daagse cursus een Gezonder Leven.

 

6. Kies voeding boven vulling

Als eten niets meer is dan vulling, betekent dit dat het weinig voedingswaarde heeft. Denk koekjes, gebakjes, kant-en-klare maaltijden, chips… Het zijn de ongezonde keuzes. Het heeft geen voedingswaarde. Het is niet wat je lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Dit is ook het eten wat je achteraf vaak een rotgevoel geeft.

De meest gezonde keuze in voeding is als je kiest voor producten met voedingswaarde. Groenten en fruit bevatten de meeste voedingswaarde. Je lichaam wordt gevoed met voedingsnutriënten, vitaminen, mineralen. Je lichaam krijgt dan binnen wat het nodig heeft.

Dus als je het even niet meer weet: kies voeding boven vulling.

 

Welke tip ga je meteen proberen?

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd