5 Ongelooflijke redenen om (meer) plantaardig te eten

5 Ongelooflijke redenen om (meer) plantaardig te eten

Plantaardig eten betekent dat je geen dierlijke producten meer eet of drinkt zoals vlees, gevogelte, vis, zuivel, kaas, boter, eieren. Je voedingspatroon bestaat uit groenten, fruit, peulvruchten, noten, granen en zaden. Het staat ook wel bekend als het whole-foods-plant-based diet. Dit betekent dat het eten zo min mogelijk bewerkt is. Oftewel: muesli in een doos telt dan niet mee (dat maak je natuurlijk zelf).

Mijn persoonlijke ervaring met plantaardig eten

Enkele jaren terug heb ik voor een maand 100% plantaardig gegeten. Dit betekende dat ik geen vlees, vis, zuivel, kaas, eieren meer at, maar wel volop groenten, fruit, noten, zaden, graanproducten, peulvruchten. Ik wilde graag zelf een keer ervaren wat dit zou betekenen voor mijn gezondheid. In die tijd had ik namelijk regelmatig laaggradige ontstekingen. Ik heb destijds ervaren dat mijn klachten verdwenen. (!) Desondanks was ik blij dat de maand over was. Ik snakte onderhand naar zalm en een gekookt ei! Beetje bij beetje ging ik weer terug naar mijn voedingspatroon, maar toch is er blijvend iets veranderd. Wat wél bleef was dit: ik eet voor 80% van mijn dag plantaardig.

Langzaam maar zeker zien we een voorzichtige verschuiving richting (meer) plantaardig eten. Het lijkt mij een uitermate gezonde ontwikkeling. Maar er zijn meer redenen om te kiezen voor plantaardig eten. Als je deze redenen leert kennen, is het eigenlijk ongelooflijk dat de keuzes die we zowel politiek als persoonlijk hierin maken, nog in zo veel gevallen anders zijn.

#1. Plantaardig eten kan jouw gezondheid redden

Michael Greger is een arts, spreker en auteur en publiceert op zijn site Nutritionfacts.org wetenschappelijke onderzoeken en studies over voeding en gezondheid. Zijn kracht is dat hij dit in normale taal en met humor voor een breed publiek aanbiedt. Ik kan je aanraden om 55 minuten van je tijd te reserveren en dit filmpje te bekijken.

De kennis die in dit filmpje gedeeld wordt zal je helpen bewuster te worden van de (on)gezonde keuzes die je maakt in voeding.

Film Uprooting the 15 Leading Causes of death

#2. Je doet zélf iets aan het welzijn van onze dieren

Als ik jou nu een vraag stel over hoe je wilt dat er met dieren wordt omgegaan, dan vinden de meeste mensen het belangrijk dat ze geen pijn lijden. We zijn tegen dierenleed. De realiteit is echter dat dit vergeten wordt zodra er een nieuwe kiloknaller ligt te wachten. Een aantal jaren terug zag ik de docufilm Vegucated. In deze film worden 3 mensen gevolgd die bij wijze van experiment 6 weken vegan aten en dronken. In de film komen ook de misstanden in de bio-industrie aan de orde. De beelden waren enorm schokkend. En hoewel dit gefilmd is in de USA, ik ben bang dat het in Nederland echt niet veel beter is. Zo toonde Varkens in Nood in 2015 nog 120 misstanden aan in de varkenshouderij 1). En we weten allemaal wel dat de “blije-kip-garantie” echt niets te maken heeft met blije kippen. Dus kom op zeg. Eet minder vlees. En als het écht niet anders kan, kies dan voor een biologische variant.

#3. Je doet een duit in het zakje van het voortbestaan van onze planeet

Weet je dat de wereldwijde CO2-uitstoot voornamelijk wordt veroorzaakt door de bio-industrie? Het is zelfs zo dat de vee-industrie één van de grootste uitstoters van broeikasgassen is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie. Wereldwijd stoot de vee-industrie maar liefst 7.000.000.000.000 kilo broeikasgas uit 2). De productie van één kilo rundvlees vereist in totaal 15.000 liter water, een kilo varkensvlees 6.000 liter en een kilo kip 4.300 liter. Van al het water dat we gebruiken, is één procent nodig voor het watergebruik in huis en maar liefst 43 procent is nodig voor de productie van vlees, eieren en zuivel 3). Als je het belangrijk vindt dat je kinderen en kleinkinderen ook nog kunnen genieten van onze planeet, dan maak je bewustere keuzes in het belang van onze aarde.

De aarde heeft ons niet nodig. Wij hebben de aarde nodig.

Misschien wel de beste documentaire over dieren, het milieu en plantaardig eten: Cowspiracy. De maker, Kip Andersen, begint een zoektocht naar oplossingen voor grote milieugerelateerde problemen, zoals de CO2-uitstoot en voedselverspilling. Je zult echt van je stoel vallen als je ziet wat hij allemaal ontdekt. Je zult ook verbaasd staan over wat dat stukje vlees op je bord daadwerkelijk betekent voor het voortbestaan van onze planeet. Zelfs een grote milieuorganisatie zoals Greenpeace durft de daadwerkelijke feiten niet bekend te maken. Een absolute aanrader om te kijken!

#4. Plantaardig eten zorgt voor gewichtsafname

De kans is nogal groot dat je als vanzelf gewicht gaat verliezen. En dat zonder dat jij het gevoel hebt dat je op dieet bent. Omdat plantaardig eten over het algemeen laag in calorisch volume is, zul je kunnen eten in overvloed zonder ooit nog te letten op aankomen. Tenzij je dagelijks tot je ellebogen in de pindakaaspot zit, want dan gaat deze stelling niet op.  😆

Valt het kwartje al? In overvloed eten zonder aan te komen, wie wil dat nou niet?

#5. Plantaardig eten zorgt voor meer energie en vitaliteit

Jouw lichaam weet wel raad met plantaardige voeding. En weet je waarom? Omdat plantaardige voeding je lichaam voedt met vitaminen, mineralen en micronutriënten. En laat dat nou precies datgene zijn waarop jouw lichaam functioneert. Je wordt beloond met tonnen energie en een vitaal gevoel.

Dit zul je echt zélf een keer moeten ervaren: hoe goed het voelt om plantaardig te eten en hoeveel energie het je geeft. 

Pas op voor bijwerkingen!

De bijwerkingen van plantaardig eten kunnen variëren van een verlaagde kans op chronische ziekten, herstellen van chronische ziekten, minder allergieën, stralende huid, vitaliteit en spinazie tussen je tanden.

Zo kun je beginnen met (meer) plantaardig eten

  • Een goed begin is om bij iedere maaltijd iets plantaardigs te eten. Voor het ontbijt kun je bijvoorbeeld kiezen voor een smoothie. Tijdens de lunch kun je vaker kiezen voor een salade of plantaardig beleg op je boterham. Voor het avondeten eet je vaker vegetarisch. Beperk je inname van vlees en vis tot 3 keer per week. Probeer deze Homemade Groenteburger maar eens te maken. Of wat denk je van een vegetarische Macaronischotel? Je zult verrast zijn hoe lekker plantaardig eten kan zijn.
  • Melk kun je prima vervangen door plantaardige melk, zoals notenmelk, havermelk, kokosmelk.
  • Kijk wat je stap voor stap kunt veranderen in het eetpatroon van jou (en je gezin). Je hoeft niet meteen all-the-way te gaan om meer plantaardig te eten. Misschien wil je het eens proberen voor één vaste dag per week.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd