23 Taboedoorbrekende feiten over de Overgang 

23 Taboedoorbrekende feiten over de Overgang 

De overgang. Alsof we nog niet genoeg te verduren krijgen met menstruaties, baren en opvoeden. Heb je nét alles zo’n beetje gehad, snap je nét een beetje hoe het leven en jijzelf in elkaar zit, en dan krijg je als bonus nog de overgang op je dak. Als overgangsterbabe heb ik de afgelopen jaren boeken verslonden om te snappen wat er aan het gebeuren is. Eerlijk? Ik dacht tot vorig jaar dat ik er best redelijk mee weg zou komen. Ik, als gezonde troela met haar sportieve leven. Yeah right. Het tegendeel was helaas waar.

Er is nog zo veel onbekend over de overgang. Dat heb ik niet alleen gemerkt bij mannen, maar het geldt zelfs ook voor ons vrouwen. De overgang gaat niet alleen over lichamelijke ongemakken. Het gaat misschien juist wel meer om de lichamelijke én mentale ongemakken. Maar waar ik écht moeite mee heb, is dat er anno 2018 nog steeds een taboe lijkt te zijn over de overgang. De overgang zou niet sexy zijn. Of je bent een zeurpiet. Of we doen er wat lacherig over. Zucht. Alsof we ons ervoor moeten schamen dat dit gebeurt. Juist daarom wil ik de boel eens een beetje opschudden. Ik ben KLAAR met het taboe 🤫 van de overgang! Dit is de (kei)harde waarheid met 23 taboedoorbrekende feiten van de (pre)overgang.

#1. Opvliegers en nachtelijke zweetpartijen

Het meest herkenbaar als teken dat je in de overgang bent. Maar: dit wil niet zeggen dat je nog niet in de overgang bent als je nog geen opvliegers hebt gehad. Een opvlieger kun je voelen optrekken vanuit je tenen tot je kruin. 😡 En dit kan zo maar voelen alsof je een tijdelijke koortsaanval 😰 hebt. Wat volgt is een licht hysterische  drang om je kleren uit te trekken. Ook kan het voorkomen dat je probeert of je in het vriesvakje past om weer af te koelen. Maar dat is nog niets vergeleken bij je nachtelijke opvliegers.

Warm, koud, warm, koud.

Deken erop, deken eraf.

Je bed is inmiddels drijfnat van het zweet. Ik kan je zeggen: slaapt niet echt lekker. En als je dan weet dat dit zo maar een keer of 5 of vaker per nacht kan gebeuren… je begrijpt: slapen wordt een dingetje. En dan dient zich vanzelf het volgende probleem aan. 👇

#2. Moe, moe, moe

Ja, vind je het gek als je geen oog meer dichtdoet? Natuurlijk ben je moe! Sterker, je kunt alleen nog maar denken op de schaal van 1 tot moe! Dat wil zeggen: als denken überhaupt nog lukt.

#3. Vergeetachtigheid en een hoofd met watten

De grootste fout die je nu kan maken is denken dat je het wel gaat onthouden. Denken gaat sowieso moeilijker als je in de overgang bent. Dat voelt inderdaad als een hoofd met watten. 🤯 Alsof je steeds ergens nét niet bij kunt komen! Misschien ben je zelfs bezorgd of je geen beginnende verschijnselen hebt van Alzheimer. Wel heel handig als je voor jezelf een surpriseparty wilt geven! 🎉

#4. Moodswings

Je kunt zo maar binnen 10 minuten van huilie-huilie 😥 naar happy-happy 😍 gaan. En weer terug naar huilie-huilie. 😥 Waar je het ene moment vol van dankbaarheid bent voor al het moois in je leven, kun je na 10 minuten ineens denken:

Wat heeft het eigenlijk allemaal voor zin? Dat ik leef? Dat ik überhaupt bestá?!

#5. Menstruatie mindf*cks

Ik ken maar weinig geen vrouwen die het lekker vinden dat ze zich jarenlang door hun maandelijkse menstruatie moeten worstelen. Nee, dan je menstruatiepatroon in de overgang: soms heb je zware bloedingen waarbij je je afvraagt of je baarmoeder niet per ongeluk uit je vagina komt. Maar dat is nog niets vergeleken bij het verrassingseffect. Was er eerst nog enigszins een soort van cyclus, nu kan je menstruatie gewoon op ieder moment tevoorschijn ploppen:

Surprise, hier ben ik weer! Dat had je nog niet verwacht, hè. 🤭

#6. Ongewild urineverlies

Ineens begrijp je die schaterende vrouwen van middelbare leeftijd van de Tena-reclame. Want lachbuien en niesen kunnen nu zomaar ineens vergezeld worden door urineverlies. Laat ik het zo zeggen: het geeft je weer een totaal nieuw inzicht in multitasken!

#6b. Riekende lichaamsgeurtjes

Deels kan dit met #6 te maken hebben. Maar ook schijn je anders te kunnen gaan ruiken. Of misschien – nu we toch taboes aan het doorbreken zijn – kun je gewoon dampen als een stinkdier. Naar …, naar …, ja, naar wat eigenlijk? Naar jakkie! 😷

#7. Rimpels en kalkoenennekjes

Dat moment dat je je voorgoed moet overgeven aan het uitzwaaien van je eitjes en je jeugdige looks. Dat moment dat je begrijpt dat de strijd met de zwaartekracht gestreden is.

Dag strakke kaaklijn.

Dag glad huidje.

Hallo rimpels.

Hallo uitgezakte ogen.

Hallo kalkoennekje. 🐔

Hallo hangboobies.

En hallo 👇

#8. Heksenharen op je kin

Zo’n grote, dikke, zwarte haar. Ineens is ie er. Op je kin! Alsof ie zich in één nacht uit je porie heeft gewroet. Plop! Het probleem is: als je ook al gezegend bent met een leesbril, kan het zomaar zijn dat je het zelf niet opmerkt. Zie ook mijn PS-je onderaan dit artikel.

#9. Onrust, angst en paniekaanvallen

Ben je je hele leven Miss Rustig, en dan ineens merk je dat je angstiger wordt. 😨 En soms kan dat ineens zó groot worden, dat het leidt tot een paniekaanval. Daar is echt niets grappigs aan!

#10. Depressies

Ook helemaal niet grappig. Zouden maar meer vrouwen weten dat angst en depressies ook veroorzaakt kunnen worden door het hormonale circus waar je doorheen gaat. Misschien dat het wéten ervoor kan zorgen dat je minder angstig, down of depressief voelt. Mijn motto:

Lach jezelf door de overgang als je niet huilend wilt eindigen.

Want humor en positiviteit gaan je nou eenmaal beter helpen dan negatieve gedachten en huilbuien.

#11. Gewrichtspijnen

Vrij vertaald: je eerste kennismaking met hoe het voelt om een oud en stram besje 👵 te zijn. Het kan even moeite kosten als je uit bed komt. Mocht je tot deze fase in je leven nog niet doordrongen zijn van het feit dat bewegen 🚶‍♀️🚴‍♀️ gezond is, dan word je nu vanzelf gedwongen om dit meer prio te geven. Helpt overigens ook bij #9 en #10.

#12. Overgewicht en buikvet

Die schildklier van je kan onder invloed van een lagere oestrogeenspiegel minder goed werken. Je stofwisseling vertraagt, waardoor je makkelijker in gewicht aankomt. Maar ook kun je door een verlaagde serotoninespiegel meer trek krijgen in eten. Diëten zorgt er juist voor dat je schildklier het nog zwaarder krijgt. Je kunt je beter richten op een gezonde levensstijl. En verder? Joh, die platte buik stond je toch al niet. 🤭😘

#13. Straf voor de geneugten des levens

Want zodra je toegeeft aan alcohol 🍷, suiker 🍰, cafeïne ☕ of gekruid eten, word je beloond met een opvlieger. Of alweer een slapeloze nacht met nachtelijke zweetpartijen. En jij maar hopen dat die wijntjes je door de overgang gaan helpen. Boohoo! 😭

#14. Haarverlies

Je haar wordt dunner en droger. En alsof dat nog niet genoeg is, kan het ook nog eens uitvallen. Gelukkig heb je nog een reserve haar. Op je kin.

#15. Hoge ontvlambaarheid

Welkom in je bitchy jaren. 🤬 Ondanks yoga🧘‍♀️, meditatie, beweging en ander rustgevend gedoe, wil je het liefst nog steeds iemand op zijn gezicht timmeren. Doorgaans is dit je partner. We kunnen er niets aan doen, toch? Nou, ik denk van wel (zie #23). Want als jij je hele leven van alles hebt binnengehouden, gaat het er nu zéker uit komen. Je bent er een beetje klaar mee om het begrijpende zorgende vrouwtje te zijn.

#16. Relatieproblemen

Het is natuurlijk altijd een goed idee om in je relatie met elkaar in gesprek te blijven 👫. Maar in deze fase in je leven is dit nog véél belangrijker. Het zal waarschijnlijk voor jou al lastig zijn om jezelf nog te begrijpen, laat stáán hoe dit voor je partner is. Dus:

Speak up! Zeg het! Zeg wat je bezighoudt. Zeg hoe lastig en raar het is. Zeg dat je jezelf ook (nog) niet helemaal begrijpt. Zeg dat je soms denkt dat je gek wordt. Zeg dat er van alles gaande is tussen je oren en je lijf. Maar zeg vooral wat je nodig hebt.

#17. Midlifecrisis

Al dan niet ingegeven door het (naderende) lege nest syndroom, kun je ineens midlifecrisis-achtige neigingen krijgen. Je houdt krampachtig vast aan je laatste jeugdige looks. Misschien ga je ineens meer alcohol drinken of drugs proberen. Maar vooral wil je weten dat je nog begeerlijk bent. Je houdt je bezig met gedachten als “Is dit het nou?” en “Het is nu of nooit!”. Misschien wil je zelfs het liefst vluchten uit je leven.

#18. Vaginale droogheid

Dat is dan lekker, zeg. Vaginale droogheid kan niet alleen gevolgen hebben voor je seksleven. Het kan ook een branderig en jeukerig gevoel geven down under. 🤦‍♀️

#19. Ingekakt seksleven

Bij ongeveer 25% van de vrouwen zijn er nadelige effecten voor het seksleven (lees: geen seksleven). Natuurlijk kan #18 hier een mede-oorzaak van zijn. Want als vrijen pijn doet, is de lol er snel van af. Maar hiernaast kan ook je libido simpelweg verlaagd zijn. Vrij vertaald: geen zin, doei.

#20. Jezelf terugtrekken

In de overgang ga je als vanzelf steeds meer ruimte voor jezelf innemen. Het is jouw beurt. Vriendschappen en relaties worden steeds vaker tegen het licht gehouden. Ook zul je vaker en meer de behoefte hebben aan rust en alleen zijn. De overgang is bij uitstek de fase om je uit-knop te vinden. Zo kun je op zoek gaan naar jezelf.

#21. Hormonale hoofdpijn

Dit is natuurlijk niet fijn, maar het is nog altijd minder erg dan hormonale migraine. 😱 Pluspuntje: bij een groot deel van de vrouwen met migraine nemen deze na de overgang af of het kan zelfs helemaal verdwijnen.

#22. Hartkloppingen

Je schrikt je natuurlijk een hoedje als je hartkloppingen hebt. Dr. Christiane Northurp stelt in haar boek “De overgang als bron van kracht” dat hartkloppingen in de overgang met hormonale veranderingen te maken hebben. Maar ook is er natuurlijk een link tussen je emoties en hoe deze je sympathisch en parasympathisch zenuwstelsel beïnvloeden. Hierdoor hebben emoties een rechtstreekse invloed op je hart en vaatstelsel. Het parasympathisch zenuwstelsel werkt in je lichaam als rem. Hierdoor worden processen die samenhangen met groei, herstel, rust en ontspanning bevordert. Het sympathisch zenuwstelsel functioneert meer als gaspedaal. Dit zenuwstelsel wordt geactiveerd als er sprake is van stress. 👇

#23. Stress

Al die hormonale schommelingen zorgen er dan ook nog eens voor dat je gevoeliger bent voor stress. Zelfs als je altijd redelijk in balans was, kun je nu nog eindigen als een stressgekkie. Verdikkie. Gelukkig is daar dan dé oplossing voor vrouwen in de (pre)overgang. Hoe? Door het unieke en prachtige online coachingprogramma De Stressvrije Vrouw te volgen.

Bonus

Hoera! De klachten kunnen zo’n 2 tot 10 jaar aanhouden. Ik zei het al: blijf lachen 😄 als je niet huilend wilt eindigen.

PS: mocht je mij persoonlijk eens tegenkomen en je die heksenhaar op mijn kin zien zitten, wil je me dan even tippen? Bedankt vast!

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd