10 Tips om Gegarandeerd een Burn-out te krijgen

10 Tips om Gegarandeerd een Burn-out te krijgen

Ik zie zo veel mensen verschrikkelijk hun best doen om een burn-out te krijgen. Ze zwoegen en ploeteren maar door en door. Ik denk dat het nóg beter kan. Ik ga gewoon eens een handje helpen, zodat de aanloop naar de burn-out wat sneller doorlopen kan worden. Dus stresskipjes, van hot-naar-her-vliegers, stress-a-holics en stressgekkies, hier is het ideale stappenplan:

10 Tips om Gegarandeerd een Burn-out te krijgen

#1 Nooit eens even ontspannen

Tja, ontspannen. Waarom zou je eigenlijk? Ontspannen is voor debielen. Daar doe jij niet aan mee. Jij bent alleen maar bezig met inspanning. Lekker je energie laten leeglopen. Tot er he-le-maal niets meer over is. Je staat altijd AAN. 24/7 gaan als een banaan. KNALLEN! ? Nooit eens een momentje rust. Want rust nemen is voor watjes. En je kunt veel over jou zeggen, maar een watje ben je zéker niet!

#2 Lekker negatief zijn

Poeh hey, word jij ook zo moe van die positieve mensen? Die mensen die alleen maar zeggen dat je positief moet denken? Of erger: positief moet ZIJN? Boohoo! ? Jij niet. Jij bent gewoon lekker negatief. Er is niets in deze wereld wat het de moeite waard maakt. En laten we wel wezen: je hébt nu eenmaal ook een zwaar leven. Wat jij het liefste doet, is lekker zeiken. ? Het liefst om niks. Als je een titel kon winnen voor klagen, zou jij hem hebben. Maar ja, die titels zijn er niet. Je hebt ook altijd pech.

#3 Alleen maar voor andere mensen zorgen (en jezelf vergeten)

Oh oh oh, wat ben je toch lief. Je bent zelfs zó lief dat je altijd alleen maar bezig bent om voor andere mensen te zorgen. Natuurlijk, je kiddo’s. Zij komen op de eerste plaats. Je partner. Je werk. Je familie. En oh, je vrienden! En als je echt de überliefste bent, laat je misschien ook je huishoudelijke taken nog voor gaan op jezelf. Ga vooral zo door, want dit punt is extreem effectief in je stappenplan richting een burn-out.

#4 Grenzeloos zijn

Grenzen? Wat dan? Wat is dat? Heb je ze eigenlijk wel? Uhm, nee, anders zou je niet grenzeloos zijn. Jij gaat gewoon alleen maar voor het allerbeste. Overal wil je shinen. Uitblinken. Je hebt een soort aangeboren antenne die alleen maar voor skyhigh scoren gaat. ? En het mooie: het is nooit goed genoeg. Ga zo door, de burn-out komt vanzelf in zicht.

#5 Werken, werken, werken

Jij BENT je werk. Zonder je werk ben je niemand meer. Je hele identiteit hangt op aan je werk. Je denkt vast ook dat je onmisbaar bent. In de avonduren ben je nog lekker wat achterstallig werk aan het doen. Een beetje mailen kan toch geen kwaad? Oh shit, ineens ben je alweer 1,5 uur bezig. Op zondagavond vast wat probleempjes tackelen. Je bent een bezig baasje/bazinnetje. Je weet niet eens hoe je tot stilstand kunt komen. Geeft niet. Daar gaat die burn-out vanzelf voor zorgen. ⛔

#6 Denken dat perfectionisme een kwaliteit is

Yeah right, dream on. Blijf maar gewoon lekker het slaafje van je eigen moetens. Je stelt hoge eisen, soms aan anderen, maar vooral aan jezelf. Eigenlijk heb je nooit het gevoel dat het goed genoeg is. Of dat jij goed genoeg bent. Eigenlijk ben je kampioen tekortschieten. Harder proberen. Beter je best doen. Nog meer controleren. Reik naar het onhaalbare. Raak je lekker gefrustreerd van.

#7 Onvoldoende bewegen en sporten

Laat me raden. Je bent te moe om te sporten. Je hebt geen tijd. Je vindt het stom. Er is geen sport die bij je past. Bla, bla bla. Ik ken ze hoor, je excuusjes. Denk jij maar lekker dat je energie krijgt van de hele dag stressen achter je notebook zónder je van je beeldscherm los te rukken. Of dat je lekker bijkomt van bankhangen. Gewoon lekker inactief blijven en dit geen prioriteit geven. Het zal je jeuken.

#8 24/7 met je smartphone bezig zijn

Neeeeee joh, jij krijgt geen stress van je smartphone! Jij krijgt alleen maar stress ZONDER je smartphone. Heerlijk vind je het, die honger naar data, nóg meer informatie, pingeltjes, appjes, social media schouderklopjes en likes. Je smartphone zit 24/7 aan je hand geplakt, want oh wee als je eens iets zou missen! IEEEEKS! Er is maar één moment dat je smartphone buiten je zicht gaat en dat is als je gaat slapen. Maar: gelukkig ligt ie dan nog op je nachtkastje of onder je kussen, zodat je er steeds van wakker wordt. Zie dat als een soort bonus: slecht slapen helpt je extreem veel sneller aan een burn-out.

#9 Je hormonen niet serieus nemen

Nee, je bent niet in de (pre)overgang. Jij niet! En het is ook ZO niet sexy om toe te geven dat je last hebt van hormonale hysterische buien! Niet doen. Verwacht ook vooral dat je nog hetzelfde kunt als toen je een dertiger was. Je hebt geen last van hormonale schommelingen. Jij gaat er gewoon als een sexy badass chick doorheen komen. Al dat gezeur over hormonen, bah!

#10 Stress signalen compleet negeren

Ja, je bent vaak moe. Maar altijd moe zijn is hip. En ja, je hebt een kort lontje. Kunt je slecht concentreren. Hoofdpijn. Kuch kuch. De lijst met klachten wordt steeds langer. Maar waar jij echt goed in bent, is net doen of ze er niet zijn. Dus neem nog maar een pilletje, joh. Wat kan jou het schelen! Het is je gezondheid maar. Echt totaal onbelangrijk. Tot die burn-out aan je voordeur klopt. Dan weet je ineens héél zeker dat je het tóch anders had moeten doen.

KAK! 💩 Ik WIL geen burn-out!

Gelukkig maar! Ik snap je helemaal. Ik wil ook niet dat jij een burn-out krijgt, geloof me. ? Ik wil je gewoon even wakker schudden. Want als er één ding is wat mensen met een burn-out goed kunnen, is vechten en doorzetten. En juist deze kwaliteit zorgt ervoor dat je langer doorgaat dan goed voor je is.

Maar nu ben je wakker. Nu is het genoeg met je stressie leven. Nu gaan we er iets aan DOEN.

Neem contact op voor een bakkie en een babbel. Voor gratis. 👇

Contact coaching

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd