10 Signalen dat je gestrest bent (en het niet in de gaten hebt)

10 Signalen dat je gestrest bent (en het niet in de gaten hebt)
  • Save

Jouw lichaam is een wonder. Weet je waarom? Jouw lichaam wil gezond zijn. Het streeft naar evenwicht. Virussen worden bestreden. Wondjes helen. Als je het warm hebt ga je zweten om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Als je te weinig drinkt, krijg je dorst en geeft je lichaam aan dat het meer vocht nodig heeft. En ook als je gestrest bent en dit té lang aanhoudt, gaat je lichaam tegen je praten. Het geeft je signalen dat je te gestrest 🤯 bent. Maar als je altijd maar rent en vliegt, is de kans vrij groot dat je dat gewoon helemaal niet in de gaten hebt.

10 Signalen dat je gestrest bent (en het niet in de gaten hebt)

#1 Je ademt te snel 

Iedereen die gestrest is, ademt te snel. 😤 Dit komt omdat een snelle ademhaling een fysieke reactie is op stress. In de hersenstam bevinden zich de meest vitale functies, zoals ademhaling, bloeddruk en hartregulatie. Alles wat je hoort, leest en ziet komt via de hersenstam binnen. In de huidige situatie omtrent Covid-19 komt dus ook de negatieve berichtgeving in het nieuws via de hersenstam binnen. Er is een direct effect op de ademhaling, bloeddruk en hartregulatie. Hoe kun je nou weten of je te veel ademt? In de eerste plaats kun je voelen waar je ademhaling zit, hoog op je borst of laag in je buik. In de tweede plaats kun je de ademhalingsfrequentie per minuut tellen. Als je stil zit op een stoel, is een ademhaling van 6-10 keer per minuut voldoende (voor volwassenen). Eén ademhaling is vanaf het moment van inademen tot het laatste moment van uitademen. Een gezonde ademhaling is diep en rustig en komt uit je buik. Maar als je te snel ademhaalt zit je ademhaling dus meer hoog, op de borst. Bij een te snelle ademhaling verandert het zuurstof-/koolzuurniveau in je bloed. Dit kan zorgen voor allerlei klachten, zoals duizeligheid, onrust, pijn op de borst en/of een beklemmend gevoel op de borst, hoofdpijn, vermoeidheid, hyperventilatie.

👉 Tip: Het kan verrassend simpel zijn om je ademhalingspatroon te verbeteren. Download gratis mijn E-book Adem je Gezond om te kijken wat je eraan kunt doen.

#2 Je slaapt slecht

Cortisol is één van de hormonen dat wordt aangemaakt als respons op stress. Bij aanhoudende stress is je cortisolniveau verhoogd. Dit heeft een nadelig effect op de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Een gezonde cortisolcurve neemt af in de avond en stijgt in de ochtenduren bij het wakker worden. Bij gestreste mensen is deze cortisolcurve verstoord, waardoor dit tot problemen kan leiden om in te slapen en door te slapen. 😴 Hiernaast zal je vaak vermoeid wakker worden. Dit wordt deels veroorzaakt door een verstoord slaappatroon, maar ook door een afwijkende cortisolcurve.

#3 Je bent prikkelbaar

Heb je een kort lontje, schiet je snel uit je slof en kost het je moeite om dit tegen te houden? Kan het zijn dat je te gestrest bent? Signalen van stress dienen zich niet alleen aan op lichamelijk niveau, maar ook op emotioneel niveau. Vrijwel iedereen met chronische stress heeft een kort lontje. 🤬 Als jij gespannen als een veer bent, is er in principe niet veel voor nodig om jou uit je slof te laten schieten. De oplossing ligt dan niet in het willen beheersen van deze uitbarstingen. De oplossing ligt in de regie terugnemen over stress.

#4 Het voelt alsof je altijd tijd te kort komt

Als je constant het gevoel hebt dat er meer van je gevraagd wordt dan dat je aankunt, dan zal dit zorgen voor stress. De draagkracht (de optelsom van jouw lichamelijke en mentale veerkracht) en draaglast (de externe omstandigheden) zijn uit balans. ⚖ Juist het gevoel van te kort schieten – het niet kunnen voldoen aan wat van je gevraagd wordt – zorgt voor een voortdurend gespannen gevoel in je lijf. Maar: het kan natuurlijk ook zijn dat je zélf al deze druk creëert. Afhankelijk van je karakter en eventuele negatieve gedachtepatronen kan dit zorgen voor nóg meer stress.

#5 Je hebt vaak lichamelijke klachten

Cortisol is betrokken bij een goed werkend immuunsysteem en werkt ontstekingsremmend. Wanneer er sprake is van chronische of aanhoudende stress heeft dit effect op het immuunsysteem en kan dit ontstekingen bevorderen. Het immuunsysteem raakt verzwakt en dit zorgt ervoor dat je vaker ziek 😷 bent en lichamelijke klachten hebt. Ook zal je vaker zien dat je juist tijdens het weekend of in je vakantie ziek wordt.

#6 Je hebt weinig energie en bent vaak vermoeid

Er zijn té veel vrouwen die vermoeidheid zien als “iets wat erbij hoort”. Alsof het normáál is om je vermoeid te voelen. Vermoeidheid is een signaal om serieus te nemen (zoals dat eigenlijk voor alle signalen van stress geldt). Vermoeidheid kan natuurlijk vele oorzaken hebben, maar laat het duidelijk zijn: stress vreet energie. 😖 In geval van een burn-out of bijnieruitputting is vermoeidheid vaak de voornaamste klacht.

#7 Je bent altijd met je werk bezig (zelfs al is dat alleen in je hoofd)

Werk en privé lopen tegenwoordig in veel gevallen door elkaar heen. Het spreekt voor zich dat dit in de huidige tijd met Covid-19 nóg meer versterkt is. Dit zorgt er voor dat de grens tussen inspanning en ontspanning vervaagt. Je werk vraagt tegenwoordig ook thuis om je aandacht in de vorm van natuurlijk thuis werken, maar ook door werkgerelateerde chat(groepen) en e-mail op je smartphone. Vaak ga je dan – óók al is het maar in je hoofd 🤯 – de problemen en taken van de volgende werkdag vast te lijf. Het is met name voor perfectionisten en workaholics moeilijk om dit los te laten. Ook de mensen die moeite hebben met grenzen aangeven gaan hier te vaak in mee. Het is gezond om je werk op gezette tijden los te laten en te kiezen voor ontspanning. Dit maakt je bovendien effectiever en productiever in je werk.

#8 Je piekert en maalt en hebt moeite met focus

Het is één van de mentale stresssignalen: een verminderde werking van de hersenen maakt het moeilijker om helder te denken. Er doen zich concentratieproblemen voor en/of er kan sprake zijn van vergeetachtigheid. Je probeert nog wat harder om het probleem op te lossen, waardoor je nog meer gaat piekeren en malen. Een vicieuze cirkel is dan snel geboren.

#9 Je hebt last van spierpijn en spierspanning 

Dit is iets wat ik vaker terugzie bij mensen met een zittend beroep: je blijft te lang in een inactieve houding achter het beeldscherm zitten. Eventuele werkstress bouwt zich als spanning op in je lichaam, maar de energie kan geen kant op. Je gaat wat sneller ademen, wat onder andere zorgt voor verminderde zuurstoftoevoer naar je hersenen en spieren. Veel mensen trekken hun schouders hoog op, waardoor ze enorm gespannen aan het werk zijn met veelal nek- en schouderpijn tot gevolg.

#10 Je hebt geen tijd voor jezelf

Als je geen tijd hebt (lees: maakt 🤦‍♀️) voor jezelf, laat je je leiden door de omstandigheden. Juist in de huidige tijd – waarin er ZO veel van je gevraagd wordt – is het essentieel om zelf de regie te nemen. In de praktijk betekent dit: tijd vrijmaken voor jezelf. Grenzen stellen. Jezelf vaker op de eerste plaats zetten. Vaker lummelen. Maar vooral je gezondheid eens wat belangrijker maken.

Waarom we met bosjes tegelijk omvallen van de stress

Een gezonde stressrespons gedurende je dag betekent dat je inspanning steeds weer laat opvolgen door ontspanning. Dat hoeft niet heel groots te zijn, die ontspanning. Als je maar weer even bewust die dingen doet die je ontspanning geven. Bewust gas terugnemen. Even op je ademhaling letten en je schouders en spieren ontspannen. Even pauze. Even bewegen.

  • Save

Maar in de huidige tijd gebeurt er vaak iets anders:

  • Altijd te druk zijn is normaal
  • Altijd maar AAN staan is normaal
  • Altijd maar doorgaan is normaal

Er zijn tal van oorzaken te noemen:

  • Onze huidige gestreste maatschappij
  • Overmatig smartphonegebruik
  • Vervaging werk en privé
  • Mantelzorg
  • Werkstress

Maar ook:

  • Social media en de niet-bestaande perfecte levens van anderen
  • Je eigen gedachtekronkels
  • Ongezonde levensstijl
  • Karaktereigenschappen zoals perfectionisme.

Tja, en dan wil ik ook even specifiek noemen als oorzaken voor vrouwen:

  • Hormonale disbalans
  • Chronische overbelasting van werkende moeders
  • Vrouwen zorgen vaak voor iedereen en vergeten zichzelf
  • Vrouwen vinden het vaak lastig om hun grenzen aan te geven
  • Vrouwen kampen vaak met schuldgevoelens als ze iets voor zichzelf willen doen.

Waar dat allemaal toe leidt?

  • Save

Er ontstaat langzaam maar zeker een nieuwe baseline. Jouw nieuwe normaal.
😮 Dat nieuwe normaal waarin je niet eens meer in de gaten hebt dat je chronisch te druk bent of al hyperventilerend zit te stuiteren achter je laptop.
😮 Dat nieuwe normaal waarin je een pilletje neemt om je stressklachten tot zwijgen te brengen.
😮 Dat nieuwe normaal waarin je niet eens opmerkt dat je gestrest bent.

Maar mensen: dat nieuwe normaal IS NIET NORMAAL.

Herkenning?

Is er veel herkenning voor je over deze signalen? Dan zou ik niet wachten tot je klachten nóg verder verergeren. Lastig, want die hersenen van je staan al onder druk (zie #8), dus misschien kun je niet helder meer beoordelen hoe je ervoor staat. Want dat is óók wat er vaak gebeurt met gestreste mensen: het is lastig je situatie nog helder te zien en te erkennen dat het tijd is voor actie.

Laten we een belletje doen. Dan help ik je op weg om het weer helder te kunnen zien hoe je ervoor staat. Het is 100% gratis, vertrouwelijk en vrijblijvend. Laat onderstaand je gegevens achter en ik neem contact met je op.

Belletje doen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
10 Signalen dat je gestrest bent
  • Save

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd