10 Signalen dat je gestrest bent (en het niet in de gaten hebt)

10 Signalen dat je gestrest bent (en het niet in de gaten hebt)

Jouw lichaam is een wonder. Weet je waarom? Jouw lichaam wil gezond zijn. Het streeft naar evenwicht. Virussen worden bestreden. Wondjes helen. Als je het warm hebt ga je zweten om je lichaamstemperatuur op peil te houden. Als je te weinig drinkt, krijg je dorst en geeft je lichaam aan dat het meer vocht nodig heeft. En ook als je gestrest bent en dit té lang aanhoudt, gaat je lichaam tegen je praten. Het geeft je signalen dat je te gestrest 🤯 bent. En als je altijd maar rent en vliegt, is de kans vrij groot dat je dat gewoon helemaal niet in de gaten hebt.

10 Signalen dat je gestrest bent (en het niet in de gaten hebt)

#1 Je ademt te snel 

Iedereen die gestrest is, ademt te snel. 😤 Dit komt omdat een snelle ademhaling een fysieke reactie is op stress. Als je stil zit op een stoel, is een ademhaling van 6-10 keer per minuut voldoende (voor volwassenen). Eén ademhaling is vanaf het moment van inademen tot het laatste moment van uitademen. Een goede ademhaling is diep en rustig en komt uit je buik. Maar als je te snel ademhaalt zit je ademhaling meer hoog, op de borst. Bij een te snelle ademhaling verandert het zuurstof-/koolzuurniveau in je bloed. Het koolzuurgehalte stijgt, wat kan zorgen voor klachten. Ook krijgen alle fysieke processen en organen in je lichaam minder zuurstof binnen dan nodig is, met alle gevolgen van dien.

#2 Je slaapt slecht

Cortisol is één van de hormonen dat wordt aangemaakt als respons op stress. Bij aanhoudende stress is je cortisolniveau verhoogd. Dit heeft een nadelig effect op de aanmaak van melatonine, het slaaphormoon. Een gezonde cortisolcurve neemt af in de avond en stijgt in de ochtenduren bij het wakker worden. Bij gestreste mensen is deze cortisolcurve verstoord, waardoor dit tot problemen kan leiden om in te slapen en door te slapen. 😴 Hiernaast zul je vermoeid wakker worden. Dit wordt deels veroorzaakt door een verstoord slaappatroon, maar ook door een afwijkende cortisolcurve.

#3 Je bent prikkelbaar

Heb je een kort lontje, schiet je snel uit je slof en kost het je moeite om dit tegen te houden? Kan het zijn dat je te gestrest bent? Signalen van stress dienen zich niet alleen aan op lichamelijk niveau, maar ook op emotioneel niveau. Vrijwel iedereen met chronische stress heeft een kort lontje. 🤬 Als jij gespannen als een veer bent, is er in principe niet veel voor nodig om jou uit je slof te laten schieten. De oplossing ligt dan niet in het willen beheersen van deze uitbarstingen. De oplossing ligt in het leren ontspannen en je stressniveau laten dalen.

#4 Het voelt alsof je altijd tijd te kort komt

Als je constant het gevoel hebt dat er meer van je gevraagd wordt dan je aankunt, dan zal dit zorgen voor stress. De draagkracht (de optelsom van jouw lichamelijke en mentale veerkracht) en draaglast (de externe omstandigheden) zijn uit balans. ⚖ Juist het gevoel van te kort schieten – het niet kunnen voldoen aan wat van je gevraagd wordt – zorgt voor een voortdurend gespannen gevoel in je lijf. Maar: het kan natuurlijk ook zijn dat je zélf al deze druk creëert. Afhankelijk van je karakter en eventuele negatieve gedachtepatronen kan dit zorgen voor nóg meer stress.

#5 Je hebt vaak lichamelijke klachten

Cortisol is betrokken bij een goed werkend immuunsysteem en werkt ontstekingsremmend. Wanneer er sprake is van chronische of aanhoudende stress heeft dit effect op het immuunsysteem en kan dit ontstekingen bevorderen. Het immuunsysteem raakt verzwakt en dit zorgt ervoor dat je vaker ziek 😷 bent en lichamelijke klachten hebt. Ook zul je vaker zien dat je juist tijdens het weekeinde of vakantie ziek wordt.

#6 Je hebt weinig energie en bent vaak vermoeid

Er zijn té veel vrouwen die vermoeidheid zien als “iets wat erbij hoort”. Alsof het normáál is om je vermoeid te voelen. Vermoeidheid is een signaal om serieus te nemen (zoals dat eigenlijk voor alle signalen van stress geldt). ☝ Vermoeidheid kan natuurlijk vele oorzaken hebben, maar laat het duidelijk zijn: stress vreet energie. 😖 In geval van een burn-out of bijnieruitputting staat vermoeidheid vaak als voornaamste klacht voorop.

#7 Je bent altijd met je werk bezig (zelfs al is dat alleen in je hoofd)

Werk en privé lopen tegenwoordig in veel gevallen door elkaar heen. Dit zorgt er voor dat de grens tussen inspanning en ontspanning vervaagt. Je werk vraagt tegenwoordig ook thuis om je aandacht in de vorm van groepschats en e-mail op je smartphone. Vaak ga je dan – óók al is het maar in je hoofd 🤯 – de problemen en taken van de volgende werkdag vast te lijf. Het is met name voor de perfectionisten en gedreven werkers moeilijk om dit los te laten. Ook de mensen die moeite hebben met grenzen aangeven gaan hier te vaak in mee. Het is gezond om je werk op gezette tijden los te laten en te kiezen voor ontspanning. Dit maakt je zelfs effectiever en productiever in je werk.

#8 Je piekert en maalt en hebt moeite met focus

Het is één van de mentale stresssignalen: een verminderde werking van de hersenen maakt het moeilijker om helder te denken. Er doen zich concentratieproblemen voor en er kan sprake zijn van vergeetachtigheid. Je probeert nog wat harder om het probleem op te lossen, waardoor je nog meer gaat piekeren en malen. Een vicieuze cirkel is dan snel geboren.

#9 Je hebt last van spierpijn en spierspanning 

Dit is iets wat ik vaker terugzie bij mensen met een zittend beroep. Je blijft te lang in een inactieve houding achter het beeldscherm zitten. Eventuele werkdruk bouwt zich als spanning op in je lichaam, maar de energie kan geen kant op. Je gaat wat sneller ademen, wat onder andere zorgt voor verminderde zuurstoftoevoer naar je hersenen en spieren. Veel mensen trekken hun schouders hoog op, waardoor ze enorm gespannen aan het werk zijn met veelal nek- en schouderpijn tot gevolg. Chronische spierpijn – met name in nek en schouders – is iets wat ik vrijwel altijd terugzie bij mijn cliënten met stress en burn-outklachten.

#10 Je hebt geen tijd voor jezelf

Als je geen tijd hebt (lees: maakt 🤦‍♀️) voor jezelf, laat je je leiden door de omstandigheden. Juist in de huidige tijd – waarin er ZO veel van je gevraagd wordt – is het essentieel om zelf de leiding te nemen. In de praktijk betekent dit: tijd vrijmaken voor jezelf. Grenzen stellen. Jezelf vaker op de eerste plaats zetten. En gewoon jezelf eens wat belangrijker maken.

De link tussen zelfcompassie en stress 

Ik zei het al: jouw lichaam wil gezond zijn. Dat je het de tijd geeft om te herstellen. Dat je jezelf de ruimte geeft om dat evenwicht weer te vinden. Jouw lichaam wil dat je luistert. Jouw lichaam heeft gewoon meer aandacht en liefde nodig, oftewel:

💞 Zelfcompassie.

Zelfcompassie gaat zorgen voor meer ruimte. Dat je beter gaat zorgen voor je Ik-BV. Dat je luistert naar de signalen die je krijgt.

Verandering van een onrustig en stressie leven begint altijd bij jou.
Alleen jij kunt ervoor kiezen om het nu écht anders te gaan doen.
Dus kies. 💪
Voor jezelf. 🧡
Hier en nu. Neem contact op voor een bakkie en een babbel. Dan kunnen we samen bespreken wat de weg terug is naar de energieke en relaxte jij.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd