10 Grote denkfouten waarmee vrouwen op een burn-out afstormen

10 Grote denkfouten waarmee vrouwen op een burn-out afstormen

In mijn coachpraktijk zie ik vooral gestreste en vermoeide vrouwen. Soms hebben ze al een burn-out, maar soms ook nog niet. Bij al die vrouwen zijn er bepaalde denkfouten die ik steeds weer tegenkom. Denkfouten die ervoor zorgen dat je regelrecht op een burn-out afstormt. Ik ben benieuwd hoeveel denkfouten er herkenbaar voor je zijn.

#1. Iedereen moet mij aardig vinden

En weet je wat er gebeurt als je deze gedachte gelooft? Je gaat je in allerlei bochten en rare kronkels wringen, zodat mensen je aardig vinden. Je zegt ja terwijl je nee bedoelt. Je doet dingen die je liever niet doet. En als het heel, heel belangrijk voor je is om aardig gevonden te worden, kun je zelfs compleet jezelf verliezen. Kortom, je doet jezelf tekort. Laten we even realistisch worden. Het is niet logisch dat iedereen je aardig vindt. Jij vindt toch ook niet iedereen aardig? Zodra je leert dat je maar het beste lekker jezelf kunt zijn, trek je vanzelf de mensen aan die bij je passen. Want zeg nou zelf:

Al ben je de sappigste en rijpste perzik van de hele wereld, er zal altijd iemand zijn die niet van perziken houdt.

#2. Ik moet een perfecte vrouw/moeder/dochter/vriendin/collega zijn

Tja, waarom zou je eigenlijk perfect willen zijn? Waaróm? Om het lekker ingewikkeld te maken voor jezelf? Om te streven naar iets wat je zelden bereikt? Hmmm, niet zo handig, denk je wel? Perfectionisten kunnen zichzelf totaal verliezen in het hoogst haalbare nastreven. Ze stellen hoge eisen, soms aan anderen, maar vooral aan zichzelf. Als je altijd naar iets streeft wat onhaalbaar lijkt of slechts zelden bereikt, dan wil je constant grijpen naar iets wat er misschien zelfs niet eens is.

Steeds dat gevoel dat het niet goed genoeg is.

Steeds maar weer frustratie dat je te kort schiet.

Steeds maar harder proberen.

Steeds meer druk.

Kom op, joh. Je bent echt té leuk om het jezelf zo moeilijk te maken. Mik een beetje lager dan die 10. Je leven wordt meteen een stuk makkelijker.

#3. Ik ben niet goed genoeg

Gevoelig puntje voor veel vrouwen. Er wordt pas van je gehouden als je alles doet zoals het hoort. Als je altijd maar lief lacht (want voor je het weet ben je een bitch, nietwaar?). Als je altijd maar klaar staat voor iederen. Althans, dat dénk je. Eigenlijk wordt ons al van jongs af aan geleerd dat we ons moeten “gedragen” om lief gevonden te worden. Maar weet je? Het is helemaal niet nodig om te vechten voor liefde. Je hoeft maar één ding te doen en dat is gewoon jezelf zijn. Open je armen en ontvang de liefde die er ook voor jou is. Jij bent gewoon goed genoeg. ❤️

#4. Ik moet voor alles en iedereen zorgen

Ja, da’s een dingetje hè. Zorgen, zorgen, zorgen. Vaak voor alles en iedereen en als laatste voor jezelf. Dat wil zeggen: als je daar dan nog puf voor hebt. Laten we eens lekker gek doen. Je gaat jezelf vooraan in het rijtje zetten. Ja joh, zélfs nog voor je kids en partner. Waarom? Nou, als het goed met jou gaat, heeft iedereen daar profijt van. Jij. Je partner. Je kids. Je werk. Je to-do lijst. Een fris en fruitig vrouwtje krijgt nou eenmaal meer voor elkaar dan een uitgeblust vrouwtje.

#5. Ik kan geen tijd voor mezelf vrijmaken

Tja, je bent vrouw of niet. Kort en krachtig: gaat het om TIJD? Of gaat het om PRIORITEIT?

#6. Nee, ik ben nog niet in de overgang want ik heb geen opvliegers

AAAAAAAAAAAAARGH! Niet alle vrouwen in de overgang of perimenopauze hebben opvliegers, babe. Dit zijn ‘slechts’ 4 op de 5 vrouwen. Of je het nu merkt of niet, je lichaam komt sowieso in een hormonale achtbaan terecht als je de 40 gepasseerd bent. En zodra je lichaam minder oestrogeen en progesteron aanmaakt, gaan je bijnieren ook hun best doen om de boel hormonaal nog een beetje glad te trekken. Maar zoals je misschien wel weet, zijn je bijnieren ook betrokken bij het reguleren van de stressrespons. Dus ben jij 40+ én een stresskipje? Dan draaien je bijnieren al overuren omdat ze vooral druk zijn met de stressrespons. Als 40+ vrouw kun je écht beter wat liever zijn voor je bijnieren. Verder kun je hier checken hoeveel taboes van de (pre)overgang herkenbaar voor je zijn. 😯

#7. Ik wil niet om hulp vragen

Nee tuurlijk joh, blijf het lekker allemaal alleen doen. Dan weet je tenminste zeker dat je op een punt komt dat je vastloopt. ⛔

#8. Het hoort erbij om chronisch vermoeid te zijn (ha ha)

Dat ‘ha ha’ komt van de vrouwen die het echt heel grappig vinden dat ze chronisch vermoeid zijn. Het hoort er gewoon bij als je kinderen hebt, is dan het idee. En wie zou er nou niet moe worden van én werk én socializen én moederen én shinen? Nogal logisch dat je dan moe wordt. Maar DOE je daar ook iets mee in je dagelijkse leven? Oh ach, daar heb je geen tijd voor zeg je? Zie #5. Vermoeidheid is écht een belangrijk signaal van je lichaam om iets mee te doen.

#9. Ik ben te sterk om een burn-out te krijgen, dat gebeurt mij niet

Dit is een goed moment om jezelf 3 petsen in je gezicht te verkopen. 😖 Wakker worden nu. Want weet je? Dit dachten die andere honderdduizenden vrouwen ook voordat ze in een burn-out belandden. Zij zouden het liefst met terugwerkende kracht deze denkfout overnieuw doen. Het zijn JUIST de sterke vrouwen 💪 die het overkomt. Dus ben jij ook zo’n sterke vrouw? Neem signalen van stress ALTIJD serieus.

#10. Ik kan er nou eenmaal niets aan doen

Het leven overkomt je niet, schat. Jouw leven is mede een gevolg van de keuzes die je wel of niet maakte. Uiteindelijk draait het hele leven erom dat je leert omgaan met de tegenslag waar je mee te maken krijgt. Want dat er in ieders leven ups en downs zijn, dat is één ding wat zeker is. Dus óók al kun je de stressvolle omstandigheden in je leven niet beïnvloeden, wat je wel kunt beïnvloeden ben JIJ. Maak jezelf onderdeel van de oplossing. Er is juist heel veel wat je zelf kunt doen:

Een slimme meid is op een burn-out voorbereid.  

Zodra je het zat bent of er stress van krijgt, kun je je afmelden door stop te typen.

Schrijf een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd